Kek buah kukus | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 14 November 2013

4
Komen

Kek buah kukus

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 14 November 2013@11:00 PG | Filed under

~Assalammualaikum~

Hari nie kak Nurul nak share resepi kek buah kukus ngan kwn2.
Sebenarnya kak Nurul dpt resepi nie dari internet blog kak Yati(minta kebenaran ya kak)
 juga dan mencuba, ternyata sedap di tekak kak Nurul. Raya aidilfitri tu ada
buat sekali dan nie kali kedua kak Nurul buat dan kali nie kak Nurul doublekan bahan2nya.
MIL pun rajin buat kek buah nie,siap buat eksperimen lagi spt kali nie
dia lebihkan sukatan sesuatu bahan,buat masa lain dia lebih atau kurangkan 
bahan2 lain,maklumlah dia ckp dulu2 dia buat kek buah nie menjadi dan
sedap,disbbkan lama dah x buat jadi adalah yg lupa resepinya.
Balik 2 minggu lepas pun ada dia buat,tapi taklah basah sgt,kering2 aje,
dia ckp mungkin dia terlebih letak tepung dan rasanya pun kurang manis
sikit,tapi kak Nurul suka je sbb memang suka mkn kek buah nie espp.
yg mcm basah2 sikit tu. Kebanyakkannya kek yg MIL buat tu kak
Nurul yg byk perabiskan..........bertuah punya menantu,hehehe...

Kek nie sedap dimakan slps semalam,sbb hari tu beberapa jam slps masak
si Izzat nak jadi kak Nurul potonglah bagi dia,dia ckp rasa muak,kak Nurul
mkn pun rasa muak juga.....tapi slps beberapa hari rasa sedap plk kek nie.
Dah xde rasa muak bila mknnya. Kek nie pun menjadi penyelamat kak
Nurul pagi nie sbb smlmkan ckp nak buat kek utk Najmi bawa sklh,tapi
mlm tadi letih sgt lepas balik dari klr mkn dgn kakak(kakak Kak Nurul ada taklimat
dua hari nie sini),jadi x buatlah kek utk dia.
Last2 potong ajelah kek buah nie utk dia bawa sklh........
Asyik membebel ajekan kak Nurul nie....,bila lg nak start tulis resepi kek nie,hahhahahah....
ok jom tgk resepinya,nak buat pun mudah je.....
tapi nak kukus tulah lama sikit sampai 4 jam,tp kak nurul kukus 3 jam je.....


Kek Buah Kukus yg moist

Bahan2nya
250 gm butter(kak Nurul guna buttercup)
350gm gula pasir(hari tu buat ikut bulat2 sukatannya,next time nak buat nak kurangkan sikit)
60 ml air panas
500gm buah2an campuran
3 biji telur gred A
350gm tepung gandum*
1 sudu kecil cream of tartar*
2 sudu kecil soda bicarbonat*
1 sudu kecil serbuk buah pala/nutmeg(x letak pun)
1 sudu kecil esen vanila

Cara2 membuat
1. Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan2, sebatikan.
Masukkan butter sehingga cair,kemudian masukkan buah campuran. Kacau sebati dan 
biarkan mendidih sebentar.Kemudian sejukkan.

2.Ayak bahan2 bertanda* masukkan ke dalam adunan buah campuran tadi sedikit
demi sedikit menggunakan senduk kayu hingga sebati.

3. Mangkuk lain pukul telur dan esen vanilla sehingga kembang dan masukkan ke dlm
adunan kek dan gaul sebati gunakan senduk juga.

4. Sediakan ke dlm loyang 7x7 yg telah di alas dan disapukan dgn butter dan kukus
ke dlm air yg telah kita didihkan dulu selama 4 jam.

Selamat mencuba.


sblm dikukus
kek jadi mendap
Inilah kek buah kukus yg moist tu........


4 ulasan:

Fiza Rahman berkata...

Mesti sedap ni ☺

Rai Ourkizuna berkata...

aduh.. terliur saya kak..

LYAfrina berkata...

kek buah ni febret arwah ayah lya dulu2

Daddy Ziyyad berkata...

Yg penting....kek buah ni moist/lembab!! saya suka...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink