Jeruk buah embang dan cara membuatnya | ! My Lovely Family Blog !



Selasa, 19 November 2013

12
Komen

Jeruk buah embang dan cara membuatnya

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 19 November 2013@4:29 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum~

Petang nie kak Nurul nak share buat jeruk buah embang.
Semalamkan ada tayangkan  macamana buah embang tu.
Inilah rupanya buah tersebut bila dikupas kulitnya.
Getah buah nie ada tajam sikit,(boleh membuat tapak tgn mengelupas)
itu yg klu nak kupas kena pakai
sarung tgn plastik,dulu2 kat kpg  xde sarung tgn plastik tu jadi 
diaorg buat satu kayu yg tajam di hujungnya dan cucuk
buah tersebut bagi senang nak pegang.
Buah nie ada bau buahnya yg tersendiri.
Biasanya klu buah nie masak ada yg manis jugak,mcm 
buah binjai jugaklah ada yg masam dan manis.
Makannya klu yg masak tu biasanya cecah kicap dan gula camtu
dan masukkan cili sikit.
Sbb takut buah nie busuk jadi kak Nurul buatlah jeruk.
Jom tgk cara2nya.

Buah yg dah dikupas kulitnya.

buah yg dah dipotong kecik2 dan masukkan garam dan rendam semalam.

Masak air, masukkan cili kisar,kemudian masukkan gula melaka,gula pasir dan garam,rasa cukup masin manisnya. sejukkan dulu.

Dah sejuk air gula dan garam tu masukkan dlm bekas bersama dgn buah embang tsbt.

Tumbuk sikit(jgn hancur)cili padi dan masukkan ke dlm jeruk tadi.

Tada,dah siap,masukkan dlm peti ais bagi mengekalkan rasanya.

12 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

macam sedap je

Rai Ourkizuna berkata...

first time dengar nama embang.. rupanya macam buah kuini..lain eh..

izan mama mia berkata...

wah cam sedap jer..cam terliur je... nak jugakkkkk...walaupon first time tau nama buah nie..ehe

huda berkata...

hai..

blogwalking,
nice blog..

visiting me back
hudakassim.blogspot.com

Sylarius Yusof berkata...

1st time tau pasal buah embang ni. Dia jenis-jenis macam buah kedondong or mempelam kan?

Maria Firdz berkata...

terliur sudaa... hehe

LydSunshine berkata...

mcm buah kuini atau buah bacang ke ni? Kecur ni ailio saya bila tgk jeruk ni.

MulutPayau berkata...

sedap nmpak jeruk buah embang tu..

Tihara berkata...

saya pun 1st time tahu pasal buah dan jeruknya..nice :)

are_lin@yu berkata...

sedapnya..jeruk2 ni mmg suka sgt ;-)

Kesuma Angsana berkata...

lain caranyer pulak yer. tq share sama

hainom OKje berkata...

Embang tu mangga ke NA? Sebijik macam buah manggakan....Pernah buat jeruk mangga epal tapi tak de sapa yg makan kat rumah ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink