Ikan Jenahak masak masam manis. | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 28 November 2013

5
Komen

Ikan Jenahak masak masam manis.

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 28 November 2013@4:46 PTG | Filed under
~ Assalammualaikum ~

Petang nie kak Nurul nak share resepi Ikan jenahak masak masam manis.
Sebenarnya dah lama masak lauk nie,ptg nie baru nak tulis resepinya.
Resepinya simple je bagi kak Nurul x seperti resepi lain yg biasanya
org masak masam manis,kak Nurul guna bahan2 apa yg ada kat rumah 
je masa tu.





Bahan2
Ikan jenahak
Bawang putih,merah dan holland(Kisar)
Cili Kisar
Halia(dihiris halus2)
Sos cili
sos tamato
Tamota
Garam,gula
1 sudu tepung jagung

Cara2nya

Ikan dibersihkan,lumur dgn kunyit dan goreng separuh masak.
Untuk membuat kuahnya tumiskan dulu cili kisar sehingga garing.
Masukkan bawang yg dikisar,kemudian masukkan sos tomato dan cili
Kuah dah mendidih masukkan tomato,garam dan gula.
Kemudian masukkan ikan yg separuh masak tadi.
Tunggu sehingga ikan dah masak kemudian masukkan bawang besar
dan cili hidup yg dipotong dan tutup api.
Bancuhkan tepung jagung dan kacau msk dlm masakan tadi
untuk memekatkan kuahnya.
Dah siap....
jgn hairan nengok kak Nurul letak byk tomato kecik sbb masa
 baru lepas blk dr CH.huhuhu........

zoom sikit.....

5 ulasan:

LydSunshine berkata...

sedapnya ikan jenahak ni. saya suka sangat.

LYAfrina berkata...

namak sedap la..ikan jenahak ni mcm mne rupanya? nama pon bru 1st time dgr ni..or kat trg pgil nama lain kot

ZalinZalina berkata...

Kat rumah kak ina pun selalu beli ikan jenahak..pun mesti nak masak masam manis..dapnye :)

Kakzakie berkata...

Tomato cherry tu kakak suka Nurul. Makan raw lagi best sebab rangup.

Ikan jenahak masak apa pun sedap!!

hainom OKje berkata...

Wahhh mewah kuah dia tu NA...mesti ramai yg suka berkuah yeh....OKje kalau buat kuah dia tak banyak gitu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink