Terung asam masak ngan ikan Tamban salai | ! My Lovely Family Blog !



Isnin, 16 April 2012

26
Komen

Terung asam masak ngan ikan Tamban salai

By Nazayiena Ayiena | Isnin, 16 April 2012@2:35 PTG | Filed under

Hari nie aku nak share resepi Terung asam masak ngan ikan 
Tamban salai dgn kwn2. Bagi org S'wak,sapa org S'wak? 
Pat,Bui,Masz, dan Yumida tentu tahukan.....
memang dah biasakan dgn resepi nie.
Rasanya sejak pindah kat sini aku blm jumpa buah 
terung asam nie ada dijual wlpn dah pergi ke Pasar
Borong Selangor yg mula2 nak pegi hubby tanya
kat org mana jln pegi pasar borong Puchong.....
Klu aku blk S'wak ini adalah sayuran yg wajib aku beli
utk buat stok kat sini,tp x berapa tahan lama sikitlah.
Yang aku masak nie adalah yg paling last aku punya stok
blk bulan 2 lepas. Klu kwn2 nak tgk pokoknya
ada di entry aku yg lepas2.,klik sini
OK nak masak dah nie asyik membebel je bilanya
nak masak.....opps satu lg ikan tamban salai nie....
(Org Limbang call ikan tahai)
Rasanya kat Limbang saja yg ada jual ikan nie di 
S'wak.Klu yg kat Miri tu pun semuanya
dr Limbang.Ikan nie ada musimnya jadi klu musimnya
tiba murahlah sekilo klu luar musim kadang2 mencecah
 dlm RM30-40 camtu.


Bahan2
1.  2 biji terung asam
2.  20 ekor ikan tamban salai
3.  5 ulas bawang merah
4.  4 ulas bawang putih
5.  3 biji cili merah(hidup)
6.  Sebatang serai
7.  Sedikit ikan bilis
8.  Garam,stgh kiub pati ayam maggie dan secubit belacan

Cara2
Terung asam cuci dan potong,tumbuk bawang,cili,ikan bilis
 dan belacan.Batang serai dititik dan ikan salai tamban
 dibersihkan buang semua kulit dan kepala.Masukkan 
air dlm periuk (agak2 berapa byk kuah yg kita nak)
bersama buah terung yg telah kita potong tadi.
Setelah mendidih masukkan bhn2 yg telah ditumbuk
 tadi dan serai.Masukkan ikan salai tamban sekali.
 Agak terung tu dah masak dan ikan salai tamban tu dah
 lembut masukklah garam dan kiub pati ayam.
Klu dah cukup rasa bolehlah tutup api.




Buah terung asam mcm buah pisang kakikan...


Ikan salai Tamban

Tada dah masak dah, (nie dah nak habis baru teringat nak ambik gambar hehehe)

P/s: Pagi tadi pergi klinik,ingatkan nak tampal gigi tp dentist tu ckp x boleh tampal hanya cabut je
boleh selesaikan masalah gigiku ini,dan satu lg cara nak selamatkan gigi tu kena matikan saraf gigi tu
tp xde buat kat klinik kerajaan kena pegi kat klinik swasta,aku tanya berapa kos klu matikan saraf tu,
dentist tu ckp dlm RM500/- apa lg aku camni le mata terkelip2  dan mulut melopong......:D

26 ulasan:

Anum berkata...

sedapnya

rieda_ffya berkata...

gebu da gibas kak....nampak mengiurkan...mintak skit akak...

cheqna berkata...

cheqna dok makan sayur mayur ni
hehehehe

Tihara berkata...

terung ni buh dalam gulai tempoyak pun boleh gak kan..sedap menu awak ni :)

sudipVSsenduk berkata...

terung asam ni yg ada bulu2 halus dkt kulit luar dia tu ya?

fieda berkata...

nmpk sedap ni..

LYAfrina berkata...

macam sedap..tang ikan salai ni.. msti marveles kan

Melor berkata...

ooooo macam tu ke terung asam. baru 1st time tgk.

ieda berkata...

perghhhhhhh sedap tuu huhuhu

MulutPayau berkata...

nampak sedap sangat......

Yumida berkata...

telio mek kak..ktk nyebut terong asam tek...nang nyaman la lempah ikan terong asam ya...ikan tamban ya nyaman isiknya..tp nipis

5ratus...hohoho...leh bli mcm2...

Safiena berkata...

Waaaa... faveret aku terung masam ya. Sama stail kita masak hehe.. apa-apa pun nang mantop rasanya!!

Cik FaRiZaM berkata...

sy baru je tahu apa itu terung asam. tq for the recipe :)

tgh mood belaja masak .

Kakzakie berkata...

La... Nurul kakak ingat terung asam yg dlm gambaran kakak kecik dan ada bulu-bulu sikit luar dia (kasap) tapi bila Nurul kata macam pisang kaki mak ai... besar tu. Kakak tak pernah jumpalah... rumah kg kakak terung asam warna kuning oren juga tapi kecik-kecik. Daun dia ada duri sikit.... kakak masak style Nurul juga...

Salmiza berkata...

x penah mkn...mcm sedap je...

So Shy Lady (SSL) berkata...

Ya ampun pasti sedap banget neh! kcur mulut klau bab asam2 neh ;P


pgi klinik gomen masa plak t.ssuai kan!

MamaEma berkata...

rasa masam ke kak?


pergh...haruskah lima ratus terbang tu..

Kathy Tuah berkata...

ya Allah kak...dah kmk kat ipoh tok..lalu ngenang terung asam dah..adeh..mun balit sarawak bulan 5 lak, mok berentam makan tok..polah sambal pun nyaman juak owh..

mun cabut gigi kat klinik swasta jak dah dekat rm100 apatah agik mun nak matikan saraf..

Asmara berkata...

saya mmg suka sgt ikan salai, goreng camtu je cicah sos. nyum2!

Nazayiena berkata...

@sudipVSsenduk
Memang ada bulu tp bila dah cuci akan tanggal bulu tu dan masak terung nie pun masak sekali dgn kulitnya apabila dah masak kulit tu nanti akan tanggal dgn sendirinya.

Nazayiena berkata...

@Safiena
samalah Pat my faveret juak....

Nazayiena berkata...

@Kakzakie
Ya kak buah terung nie besar macam buah epal dan rupa pun mcm buah pisang kaki.

Nazayiena berkata...

@Salmiza
Sal rasanya kat Semenanjung xde buah terung nie....

Nazayiena berkata...

@MamaEma
Memang rasa masam x pyh bubuh asam keping lg klu nak masak....

Nazayiena berkata...

@Kathy Tuah
Bolehkah masak sambal,baruk kak Nurul tauk,boleh share resepi tuk....

Bui Junaidi berkata...

ADUHHH,NANG NYAMAN SAYUR TOK KAK..ANTARA FEBERET KMK TOK..MAKAN NGAN NASIK PANAS,ENGKAH KICAP SIKIT..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink