Rajin yg sekejap je........ | ! My Lovely Family Blog !



Isnin, 16 Januari 2012

9
Komen

Rajin yg sekejap je........

By Nazayiena Ayiena | Isnin, 16 Januari 2012@3:47 PTG | Filed under
Sapa yg suka berkebun sini, x kira le kebun bunga ke
sayuran atau buahan?Aku memang dari dulu sebenarnya
memang suka bercucuk tanam nie,tp nak buat camne
masa x mengizinkanku utk meneruskan minatku itu,
ewah masa plk disalahkan. Tanah kat blkg rumahku
ni pun kurang subur dan byk batu,selain sabtu minggu
aku xde kat sini,aku blk kpg lagi le x berjaga aku
punya tanaman nie.....hai hangat2 tahi ayam je kan!

Dulu waktu mula2 pindah quarters nie rajin juga
aku bercucuk tanam nie,ade le aku tanam serai,
kunyit dan lengkuas,nanti fikir klu dah tanam
x payahlah nak beli2  3 serangkai nie.....
Jika tanaman yg kita tanam tu tumbuh dgn suburnya
mesti ada kepuasankan bila kita melihat itu semua,
apatah lg klu hasil tanaman kita tu dah membuahkan hasil,
Tapi tu semua nak kena maintain,bak org
kata jika kita tanam bunga nak sentiasa kena belai 
barulah nanti akan klr bunga yg cantik......... 


Tahu x ni pokok buah apa?
Ni le buah terung asam,klu masak akan jadi kaler kuning,dan rasanya
 mestilah masam,Buah nie aku rasa memang xde kat SM nie,buah nie
aku bawa khas dr S'wak dan bijinya aku semai.
        ni  plk pisang 40 hari,skrg nie macam terbantut je pembesarannya.


 ni plk daun kunyit,aku tanam kat atas tanah x berapa nak tumbuh,masuk dlm pasu subur plk.
 Ni limau sambal,aku alihkan tanam atas tanah terus macam x nak hidup je...
 seraiku skrg macam dah nak mati sbb x dijaga.......
 daun pandan pun skrg nie cam x nak membesar je......
Pokok ubi yg skrg nie semua dah kena cabut sbb blkg rumahku tu
kerajaan dah pagar tutup ngan zink org tgh buat rumah Perumahan Rakyat 1 M'sia.

9 ulasan:

saffiya_aleesya @ echa berkata...

rajin nyer akak bercucuk tanam..

p/s:saya singgah sini dan follow akak

~ yus ~ berkata...

rajin nurul bercucuk tanam, yus ada juga, tp tak semua hidup...huhu.

Pokok bunga kertas yus pun dah nak mati...huhu, tangan keras agaknya...

Dalila Hamid berkata...

rajinnya bercucuk tanam... dela klau bab2 menanam ni sllu x menjadi

ieda berkata...

rajin jugak nurul menanam
kalau kena ngan tanah yg molek
memang menjadi sbb tanaman nie yg jenis mesra alam ... ;)
daun kunyit tuu nampak cantik dan molek ...

LYAfrina berkata...

klo rmh kampung sng nk bcucuk tanam kan.. kalo tmn perumahan xdop space..

Kakzakie berkata...

Terung asam di kampung akak dulu ada. Daun dia berbulu sikit dan ada duri kan... tapi betul sekarang dan tak nampak bayang pun...

Acik Erna berkata...

dulu masa acik keje Plant quarantine..kalau ada pax dari serawak..mesti tak tinggal bawak terung asam..

Edy Zaidi berkata...

bestnya ada tanah...duduk apartment kemain susah nak tanam2 pokok...

eh..dah pindah rumah baru ek?maklumla lama xmenjenguk...hehe

Yumida berkata...

ensem na terong asam ya kak..subur jak..

pokok pisang mek org kt klinik mala jak kenak mkn kambing...nang kurang hassam sidak ya

kunyit mek org tanam semadi jak...

serai ngn subur

kotan la tanah pat klinik tok jenis pasir...x subur....pucuk bandong pun x maok tumbuh juak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink