Bingka Cempedak | ! My Lovely Family Blog !



Selasa, 8 Januari 2013

15
Komen

Bingka Cempedak

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 8 Januari 2013@5:01 PTG | Filed under
~ Assalamualikum ~

Jom kita buat bingka cempedak.Bagi peminat cempedak tu boleh cuba selain daripada kita goreng je.First time mkn bingka cempedak,sedapnya......jadi nak buatlah sendiri sampai masa bertahun baru dpt buat sendiri dan makan.Entrynya mengenai bingka cempedak tu di sini.

Resepi Bingka Cempedak

Bahan2
1.  300 g isi cempedak
2.  650ml santan atau dr stgh biji kelapa
3.  2 biji telur
4.  240g tepung gandum
5.  150g gula pasir(boleh dikurangkan klu buah cempedak tu maniss)
6.  1/2 sudu kecil garam
7.  80g mentega cair
8.  1/2 sudu kecil pewarna oren atau kuning.

Cara2nya

1.  Tepung gandun,gula dan garam dimasukkan ke dlm sebuah mangkuk dan gaul rata.

2.  Kisar halus santan,cempedak dan telur dan tuangkan ke dlm mangkuk tepung tadi dan gaulkan sebati

3.  Tuangkan mentega cair & pewarna kemudian digaul lg sehingga sebati,tepung x bergentel

4.  Tuang adunan ke dlm loyang yg dah disapu mentega.Taburkan sedikit bijan utk lebih cantik kita punya    bingka

5.  Bakar hingga masak dan garing permukaan bingka selama 45 minit hingga 1 jam pd suhu 170C

7.  Sejukkan bingka dan boleh dipotong




Dah,slmt mencuba.......

15 ulasan:

Aju Mohit berkata...

uihhh sedapnya kak, menelan airliur tgk ;)

Ena's Palace berkata...

mmg sdp..sy biasa mkn bl mak yg buat..nk buat sndri tu mmg x rajin...hehehe...anwy tq sbb sudi kongsikn resepi d sni...

aQu Mad berkata...

mad tak pernah lagi makan bingka cempedak

Norzie hany berkata...

sedapnya....terliuq tgk.

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ berkata...

sedapnya kakkkk

sal-nurbeena berkata...

tentu enak dimakan masa minum petang. sarapan pagi pn boleh juga

Fifi Nadhrah berkata...

macam sedap je kak nurul.. saye dari dulu sampai skrg goreng.. da beli dekat 10biji dekat kak miza semue saye goreng.. :)

-Sara- berkata...

akak mesti terer masak kan :)

nmpk sedap!

are_lin@yu berkata...

antar sini skt..hihi

Ibu Lala berkata...

x pernah try lagik bingka cempedak nih. sedap ke..

Kesuma Angsana berkata...

nampak sedap. KA x pernah buat ni

Mrs Velentine berkata...

x teror buat bingka ni..tp nampak sedap

sal ya berkata...

cempedak mahal kat sini. yg dia orang goreng dan jual pun seringgit tiga biji.

lelamaisara berkata...

suke jugak kalu cempedak goreng...nyummm

kasih Salina berkata...

saya tak pernah makan lagi bingka cempedak..mesti sedap kak nurul buat ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink