Ada apa pada Nama | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 20 Disember 2012

17
Komen

Ada apa pada Nama

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 20 Disember 2012@12:58 PTG | Filed under
~ Assalamualaikum ~

Bersiaran lagi di pagi khamis di dlm blog suam2 kuku kak Nurul nie.Ada apa pada nama?tajuk entry kak Nurul  hari nie.Pasti semua tahukan apa itu nama,nama ialah panggilan utk si polan2kan.Ibu bapa wajib memberi nama anaknya dgn nama yg baik2 maksudnya dlm Islam.Ada kadang2 org tu berbulan2 nak fikir taruk nama anakkan,yelah dlm kandungan lg dah fikir apa namanya nanti.

Macam kak Nurul disebabkan nama yg diberi arwah bapa xde maksud apa2 dlm Islam,(dulu ada juga tanya ngan ustaz waktu sklh menengah maksud nama kak Nurul asal dia kata nama buah yg dlm Syurga iaitu buah tin) jadi kak Nurul tambahlah lg nama "Nurul Nadhirah" bersama nama asal kak Nurul.Orang yg berkeras nak kak Nurul tambah nama nie sapa lg klu bukan hubby kak Nurul skrg,sebab dia ada kenalan kat Jabatan Agama Islam jadi dia mintalah sokongan bertulis nak dikepilkan bersama borang permohonan ke Jabatan Pendaftaran Negara. Kadang2 ada ramai juga yg bertanya ngan kak Nurul nie convert ke sbb tgk nama tu ada @. .........hehehe sendiri mau jwb.

Sebab itulah bila di zaman sklh2 dulu kak Nurul dikenali dgn nama asal tu dan bila dah di dunia pekerjaan nama plk dah bertukar yg lain......huhuhu.....Bila jejak kwn2 lama zaman persekolahan dulu dlm facebook semuanya dah x kenal sbb kak Nurul guna nama tambahan nie,dan juga gambar dlm profil pun dah berubah ye le dulu slim menawan skrg dah chubby u. 

So ada byk nama, ada nama salah satunya nama blogger.Nama blogger kak Nurul 'Nazayiena'.......bunyi xlah  menarikkan mcm nak sebut nama nazaria ajekan,nama keta tu......bukan disbbkan kak Nurul dan hubby ada keta nazaria sbb tu pki nama tu,bukannnnn,tapi itu adalah nama hasil sambungan sikit2 dr nama kak Nurul dan hubby.Idea nak sambung nama tu dtg bila zaman bercintan cintun.Kak Nurul cuba juga cari maksud nama nazayiena ini dlm Islam tp x jumpalah plk,harap maksudnya cantikkan........boleh ke gitu.Banyak juga nama2 blogger yg unikkan,ada juga yg pki nama sebenarnya je,dlm dan luar maya dikenali dgn nama yg sama atau sebaliknya. Hai dah pjg jugak entry pasal nama niekan, kak Nurul biasanya jarang buat entry pjg2 nie.oklah stop dulu.....bye,mood x sabar esok nak bawa family pegi Gambang Resort join family day opis hubby.

17 ulasan:

fairus mohamad noor berkata...

kalo citer bab name ni..dlu2 lg saya nk sgt tkr name..memandangkan proses nk tkr name bkn senang..so tertangguh je hasrat tu..so biar kan jela..

fazian.batrisyia berkata...

Dulu kat sek men pun ada junior ustaz minta dia tukar nama sebab nama dia maksudnya Aku Cahaya Pembohong.

aQu Mad berkata...

time sekolah cikgu selalu cantumkan nama mad ngan nama bapak mad.. tak suka ar

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

kalau ckp pasal nama... semua ada cerita tersendiri..

hehe.. moon suka guna nama samaran jer.. kalau zmn sekolah..ramai yg panggil emon.. bila dah remaja nie.. lagi mudah panggil moon...

Ema Blog berkata...

yg penting nama yg diberi tak susah utk orang panggilkan...nama blog ema nama gabungan ema dan suami

Rai Ourkizuna berkata...

oo..panjang cerita pasal nama ni kan kak..nama saya pun kalau ikutkan tak berapa nak ada maksud dalam islam..

nama kat blog tu saya guna nama panggil husband pada saya.. orang lain tak panggil nama tu :D

:: Mrs.Eady :: berkata...

:)

Tihara berkata...

saya guna nikcname je ni kak..nama saya ada siti di depannya :)

mama aryan berkata...

saya pun taktau apa makna nama saya ni kak nurul..hehe

wah bestnya pegi gambang,penah pegi sekali je dulu

Nens Collection berkata...

kalo nk tukar nama rumit jgak la ek..emmm..kalo nama kite maksud die x elok baik kite tukarkan kan..sekkuangnyer 1 doa jika nama kita ade makna yg baik..

ieda berkata...

aduhh ada tuu dik
nama dah elok
panggilan tuu macam2 jenis nama yg kuar , paling sedih , sampai ke tua kekal ngan panggilan tuu ...

padahal nama diberi punye lah cantik .. cth terdekat adik ipar akak huhu

Cho Zila berkata...

masa buat tajuk blogtu akak ejen takaful ikhlas.. tu jadi ikhlas-atilia.. atilia tu lak nama atikah ngan azalia... ha.. ha... best gak selongkar kisah namani yerk..

eintan nurfuzie berkata...

heheh.. nama cik en intan nor faridah
tpi nama di alam maya eintan nurfuzie dan dah senonim dengan cik en ckup lama... hehehehhe

Bui Junaidi berkata...

NAMA KMK KLASIK KAK,SO TPAKSA MAKEY NAMA GLEM KIT..HAHAHA

Riedaffya ibrahim berkata...

name blog sy plak amik dr nick fb..mls nk pikir..ape ade pada nama kan..

outbound malang berkata...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

QA's ~ mamapapa berkata...

Ehehe!!alkisah nama k'nurul ye..rajin akak pegi tambah..teringin plak sy,ehehe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink