Kek Belacan | ! My Lovely Family Blog !



Jumaat, 28 September 2012

28
Komen

Kek Belacan

By Nazayiena Ayiena | Jumaat, 28 September 2012@3:18 PTG | Filed under

Assalamualaikum.......

Salam Jumaat penghulu segala hari ya kwn2.
Hari nie Kak Nurul nak share  resepi kek yg sempat kak Nurul buat raya lepas.
Ada dua jenis kek kak Nurul sempat buat,satu kek belacan dan satu lg
 kek lapis Horlick. Hari nie share kek belacan dululah ya.
Nama je kek nie belacan tp xde le bahan2nya
dr belacan yg kita buat sambal tu.Cuba tgk struktur kek tu padatkan 
macam belacan  dr Bintulu atau belacan dr negeri S'wak.
Sbb kak Nurul ckp camtu setakat nie kak Nurul tgk
Belacan di Semenanjung nie terutama di Melaka x samakan dgn belacan
 S'wak rupanya. Senang je buat kek nie sbb ianya dikukus.

Bahan2

1)   16 oz mentega
2)   10 biji telur
3)   1 pek kecik horlick
4)   1 tin susu pekat manis (kecil)
5)   1 tin kaya(kecil)
6)   1 tin nestle cream
7)   2 1/2 gelas tepung gandum
8)   2 gelas gula halus
9)   Browning sugar secukupnya
10) 1/2 sudu teh ovellete dan vanila
11) 1 susu besar serbuk koko

Cara2nya

1.)   Pukul gula halus dam mentega hingga gebu.
2.)   Masukkan telur satu persatu dan pukul lg hingga sekata
3.)   Masukkan esen vanilla,ovellete,susu pekat manis,seri kaya dan nestle cream,pukul sebati
4.)   Selepas itu masukkan horlick dan serbuk koko dan gaul sebati
5.)   Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit(sudah diayak)
6.)   Selepas itu masukkan browning sugar dan gaul hingga sebati.
7.)   Sudah siap dan adunan boleh masukkan ke dlm loyang yg telah disapu mentega.
8.)   Kukus ke dlm air kukusan yg telah kita didihkan awal sblm tu selama 4 jam.

~ Selamat mencuba~

Kek belacan 

28 ulasan:

fazian.batrisyia berkata...

pernah dgr kek belacan tapi tak pernah cuba lagi...

Anum berkata...

sedapnya

Ujie berkata...

Ingatkn akak buat lawak td..rupanya betul2 ada kek belacan eh.

kakcik berkata...

Kakcik ingat ada belacan sebagai salah satu bahannya! :)

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

oooo ingatkan kek belacan yg btol2 belacan..pelik dah td.. ngee~

sebab warna dan rupa yerk... ngeee~

Kesuma Angsana berkata...

weh tq share yek mesti sedap ni

qemaishak berkata...

pk sama cam kakcik, ingat letak belacan hihi

Dayana Bahar berkata...

ingat kan betul2 ada belacan tadi.. huhu baru nak kata, pelik laa rasa kek ni .. patut nama kek ni.. kek macam belacan haha

are_lin@yu berkata...

ooo pgil kek belacan ke..hihi..ayu tau mkan ja..;-)

Rai Ourkizuna berkata...

ingatkan memang ada letak belacan.. hehehe...rajin akak melapis kek..

ieedaz @ mama_isha berkata...

nmpk sedap tu ;p

salam kenal kak..sy pun follow cni juga yer :)

Noli@Ibu Wafa berkata...

xpenah mkn lagi kek belacan..kalo belacan aje selalu la mkn..hehe :)

ieda berkata...

wah 1st time dgr nie !
sedap ke dik ???

Kathy Tuah berkata...

kak, kek belacan nang nyaman! kmk suka :D

Tihara berkata...

bahan2 dia tu mabeles, mesti cedap kan kak

izan mama mia berkata...

nampak sedap...namanya saja..cam tak sesuai..ingat gak kat sambal belacan..hihi

Ema Blog berkata...

kek belacan?..rasanya bagaimana kak

◕ Kawaii D Y S H A ◕ berkata...

ya Allah kak.. rindunya nak makan.. bsok gak nak buat... guna resepi akak ne eh..

IntaNBerliaN berkata...

kek belacan?.. xpnh dgr plak sebelum ni...

gadisBunga™ berkata...

eh jap, saya penah la dapat resepi kek belacan ni!! tapi tak penah buat lagi. tapi tgk pada resepinya mmg kompem sedap rasanya kan?

rieda_ffya berkata...

mintak resepi kak...suspen je dgr nama kek belacan..6 oz marjerin tu byk mane erk kak..

Masya berkata...

sedap ker?? pernah dgr.. tapi tak pernah makan...

syiela berkata...

saya ingatkan belacan bahannya tadi hehhehe

Nieyl berkata...

wah...tedapnyer...

faraherda. razalan berkata...

Sy dah lama teringin nak rs kek lapis horlick tu. Menarik tu kak. Heee~

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ berkata...

kek lapis horlick is pun wat.. hehe
kek belacan xnah dengaq lagiks (^___^)

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

tgk tajuk ingat ada letak belacan juga hehehe...rupanya bentuk tu yg buat nama jd kek belacan hehe

wan nurul hezrina berkata...

mati2 ingat belacan.mujur bukan belacan.huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink