Kerutub Ayam | ! My Lovely Family Blog !



Jumaat, 16 Julai 2010

0
Komen

Kerutub Ayam

By Nazayiena Ayiena | Jumaat, 16 Julai 2010@11:27 PG | Filed under

Salam Semue....

Ptg. smlm spi rmh lbt lg.... coz pas keje dan ambik ank kat sklh
terus singgah mkn kat kedai mamk mkn roti canai.......
rehat jap sambil tgk cite sinetron Indonesia kegemranku masa kini 'Benci Bilang Cinta'....
di Astro Ria...aku pun dah x tahu episod brapa skrang....
aku suke tgk cite 2 coz dah tgk permulaan cite hr 2 menarik perhatianku....
2 le skrg nak aje ikut kisah selanjutnya.....
Tp syg cite ni main masa waktu puncak kite tgh sibuk nak masak le nak mandikan ank le dll lg le....
kul 6.30 ptg hinga 7.30 mlm.....cite 2 main waktu ptg aku x leh le tgk sgt...
tp ada ulangannya pula dlm kul 11 ke 11.30 mlm lak....masa 2 aku tunggu.....
tp selalunye trlps coz....dah membuta....dulu waktu piala dunia yg kacau.


Hbs cite 2 aku nak msk le kerutub ayam....ayam dah aku klr dr pti ais dan rendamkan...
Aku nak msk ni pun coz hr isnin 2 ade beli paste kerutub akak jual kat opis....
jadi aku nak try le ni....akak 2 ckp cume kite msuk santan je....
ini ade aku uploadkan ayam kerutubyg berjaya aku msk....
x berkuah sgt...masa aku tutup api 2 ade kuah lg....tp lame2 dah jadi kering....
x nak menghampakan semue ni aku ade sediakan "RESEPI KERUTUB AYAM"
aku cedok dr blog Koleksi Resepi Dari Internet....tq dr blog tsbt....



Kerutub Ayam


RESEPI KERUTUB AYAM

Bahan-bahan
1 Ekor ayam - buang kulit & potong kecil
2 sudu makan rempah kari - bancuh dgn sedikit air
2 sudu makan rempah kurma - bancuh dgn sedikit air
2 cawan santan
1 sudu makan gula merah
1 sudu kerisik
3 sudu makan minyak utk menumis

Bahan Kisar
100 gm bawang merah goreng
2 biji buah keras
2 cm halia 2 cm lengkuas
3 btg serai
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit garam & gula

Cara-caranya

Tumis bahan yg telah dikisar hingga garing.Masukkan rempah dan kacau sehingga mesra.
Masukkan ayam,kerisik,garam dan gula serta santan. Biarkan sehingga mereneh,
masak sehingga ayam jadi lembut dan kuah menjadi pekat.
Pastikan kacau sekali-sekala.
Tutup api dan sedia utk dihidangkan panas dgn nasi dan roti.

---- Selamat Mencuba ----

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink