cok kodok sukun | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 5 Jun 2014

6
Komen

cok kodok sukun

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 5 Jun 2014@1:03 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~


Sapa suka makan buah sukun sini?angkat tgn`..

Kak Nurul pun suka mkn buah sukun hinggakan nak tanam sendiri pokoknya.

agak2 berapa tahun ya pokok sukun dah boleh berbuah?kak nurul rasa

mungkin mengambil masa yg lama sbb tgk pokoknya besar.

Tapi MIL ckp pokok sukun nie tinggi dan daunnya lebar2 tpt kesukaan

kak ponti.......yea ke?

so tak jadi tanam,jadi bila nak mkn just beli je kat pasar.

Buah sukun nie org ckp angin,jadi xleh lah mkn selalu bagi perut
yg sensetif tu.

Pernah dengar x org buat cok kodok guna buah sukun?

Biasanya org buah cok kodok guna pisangkan!

sebenarnya hari tu ada jiran rumah MIL kasi buah sukun,dah lembik  sikit2

Jadi kak Nurul teringat kak Ju yg kat Sibu dulu ckp boleh buat cok kodok,jadi kak Nurul trylah.

Buatnya sama mcm buat cok kodok pisang tu,kak nurul x tambah gula atau garam pun
sbb buah sukun nie dah manis.

Sedap juga rasanya sambil dicicah dgn sos thai.

Cubalah klu ada buah sukun yg dah lembik2 tu,dulu kak nurul x tahu,kak Nurul buang je buah sukun tu,sbb xleh nak goreng lg.





gambar kabur sikit maklumlah guna hp cokia je...

6 ulasan:

adianiez AIDA berkata...

very good idea :-)

PetakBunga berkata...

suka belaka lg makan free.
nk buat yg x suka..

Fifi Nadhrah berkata...

tak pernah try.. nanti kalau ade sukun boleh saye try..

Zefa NorAsmara berkata...

Orang tua2 kata ponti suka jugak duk kat pokok kekabu. Hehe..

Ps: tak pernah rasa lagi cekodok sukun. Setakat ni cuma pernah makan sukun gorng dgn kerepek sukun..

misz sheyla berkata...

suka makan buah sukun..tapi biasa mkn kerepek sukun ngan goreng sukun je...yg buat cekodok blum prnh try lagi

Raihanna berkata...

boleh la rai cuba resipi nanti... tak pernah buat....rasanya tentu sedap sebab ada sukun :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink