Izzat,janganlah buat mama menangis lagi.... | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 21 Mac 2013

11
Komen

Izzat,janganlah buat mama menangis lagi....

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 21 Mac 2013@4:32 PTG | Filed under

~ Assalamualaikum ~


Awal2 pagi mood kerja dah ke laut,ini gara2 sbb si Izzatlah awal pg dah
buat hal. Hari nie hantar anak sekolah kak Nurul sorang,sbb hubby ada kerja kat
KKB.Sebenarnya dah biasa htr anak sorang2 nie,tp klu anak2 buat feel masing2
rasa nak bercucuran air mata nie menahan sabar. Setiap anak ada perangai masing2,
macam si Izzat kak Nurul baru nak faham perangainya sbb sblm nie dia tinggal ngan
neneknya di kampung.Pagi nie dia dah siap mandi tp blm pakai baju lg,dan tanya
ngan kak Nurul jadual dia dah ikut ke blm(memang jadual pagi dan kelas kafa kak Nurul
yg buat mlmnya sbb dia pun mcm lambat nak belajar sendiri buat dan selalunya dia nie
tertidur awal.) Kak Nurul nie yg jujur sgt ckp ngan dia buku bahasa arab xde utk
kelas kafa,apa lg dia,mulalah buat mcm xnak gi sklh. Siap klrkan plk buku teks
Pendidikan Islam dr beg sklh pagi tu. Kak Nurul tanya kenapa klrkan,kan hari nie
 ada subjek tu,ingatkan dia x siapkan homework mcm hari tu,x jugak sbb
mlm tu xde pun dia ckp ada homework subjek nie.




 Nak pki baju pun time kak Nurul nak tutup pintu,dah klr pintu xnak
msk keta,pujuk lg nie dgn marah2,dah msk keta kasut plk x pki,suruh abgnya ambik
tp dia pun ikut klr sama dan menangis meruntun2 kat pintu tu.Masa nie dah kul 7.20 dah.
Kak Nurul suruh masuk dlm keta juga,dah xleh nak pujuk2 lembut nie.....
Sampai sklh dah dekat kul 7.40 dan gate tpt selalu drop diorg  bukak lg,kul7.45 baru
dikunci dan xleh nak msk,klu nak msk kena pusing pintu utama sblh blkg.
Si kakak terus masuk sklh,si abg tunggu juga nak pujuk sbb masa nie si Izzat
xnak klr dr keta, (wlpn si abg nie jenis org yg kasar sikit tp dlm kes adiknya xnak
gi sklh,ada sikit rasa tanggungjwb dia nak tunggu dan pujuk,ada sekali sblm nie
si Izzat menangis x nak gi kelas Kafa sbb x siap homework si abg nie tlg pujukkan
dia dan buatkan homework tu,masa tu kat kantin sklh lps mkn tghri,kak Nurul masa
tu dah blk tinggalkan si Izzat masa tu tgh menangis,tp rasa x sedap hati kak Nurul
blk lg ke sklh ,ingatkan nak tgk dr jauh je,rupanya makin galak si Izzat nie nangis
kat tiang kantin tu,last2 kak Nurul pujuk blk.Si kakak plk masa nie kak Nurul
 x tgk pun dia mana,bila ditanya kenapa x pujuk si Izzat bila dah blk ptg tu,dia ckp x
tahu pun,hai......kakak2,xde peranan langsung!)



Berbalik cite tadi kak Nurul suruh si abang masuk dulu sblm gate tutup,ingatkan
nak htr dia ke kelas terus,tp guard tu ckp gate dah tutup dan kak Nurul xleh
msk lg,tiba2 dtg Uztazah(mungkin guru bertugas) pujuk dia msk dlm gate sklh,
kak Nurul tgk susah juga Uztazah tu nak tarik dia berjln msk ke sklh sbb si
Izzat nie keraskan badan dia,kasihan tgk Uztazah tu,dahlah badan kecik je mcm
anak murid.Tgk Uztazah tu bawa Izzat msk sklh,fuuuhhh lega rasanya.........
satu masalah dah selesai........tp ptg plk sama ceritanya nanti.



Slps tu kak Nurul pecut nak htr Izzyan plk,sampai kat nursery dia,transport yg
ambik dan htr ke tadika dia dah jalan.Dulu ckp transport tu dlm kul 8 dr nursery dia
ke tadika di sana,nie blm kul 8 lg dah jln,apa cite.? Malas nak ckp byk pd pengasuh
kat nursery tu akhirnya kak Nurul htr sendiri ke tadika dia,bukan main suka lg dia
naik motor ke sklh.Tp takut juga kak Nurul kang si Izzyan plk demand nak kak
Nurul htr ke tadika dia dah x nak naik keta org tu.



Sampai kat opis seminit nak kul 8.30,sempat.....
Tghri pegi sklh tunggu si Izzat,biasalah dia,xnak gi sklh kafa plk.Tp last2
berjaya juga kak Nurul suruh dia mkn dan tukar baju kafa wlpn lambat2 dia
buat.Siap dia ckp klu pengawas kafa tu hukum dia lg,camne?(smlm ada dia
cite ustaz x msk mengajar jadi pengawas kafa tahun 2 yg jaga kelas diorg,dia
kena hukum dgn pengawas tu berdiri di depan kelas.kak Nurul tanya kenapa,
mesti Izzat ada buat bising nie,dia ckp xde,tp kak Nurul x percayalah,mesti dia
dia buat bising atau ada usik kwn2 tu,bukannya kak Nurul x kenal dia,)
Kak Nurul ckp klu pengawas tu hukum lg nanti mama tanya dan ckp ngan ustaz ya,
barulah dia nak gi kafa.



Camtulah cite hari nie,sblm tghri tadi gi sklh call hubby mengadu boleh rasa
kurang sikit beban bila dikongsi bersamakan...........
Panjang plk rasanya entry si Izzat nie.Kak Nurul menulis di blog bukannya
apa cuma catatan dlm menguruskan anak2 ke sklh,Insya Allah klu anak2
dah besar nanti klu blog ini wujud lg dptlah diorg baca kisah masing2.



Izzat ngan neneknya

11 ulasan:

:: Mrs.Eady :: berkata...

alahaiiii...

Cho Zila berkata...

serupalah ngan perangai atikah.. tuler yang kitapun buat entry pasal dia... susah nak bangun tidur bukan tak nak ke sekolah...
lepastu merajuk bukan2.. pantang salah sikit mulaler panjang muncung..
tuler mula kita berlembut lepastu dah tak larat lagi.. alahai anak2 ..
haritu suruh dia baca blog .. dia kata ibu tulis pasal kakakker... biar dia tahu kita sayangkan dia....

hainom OKje berkata...

ohhh tengah datang moody dia tu agaknya... adalh yg tak kena tu...
Anak OKje yg lelaki serupa gitulah jugak kecik2 mmg maid yg tukarkan jadual...tp yg pompuan mmg beza darjah satu dah pandai tukar jadual sendiri...
Sabar ajelah melayan kerenah anak ni...

Acik Erna berkata...

Cabaran membesarkan anak nurul..macam2kan.acik dulu yang sulonf

fieda berkata...

mencabar betul kan nk besarkan anak2 ni..

Ima Salsuzaima berkata...

Assalamualaikum. hihi. sabar lah ye kak. itulah dugaan bila mempunyai naka. Tapi ujian tu datang sebab Tuhan tau akak mampu dan kuat utk hadapi dugaan dalam melayan kerenah anak2. :)

Mrs Velentine berkata...

alahai...mmg mencabar..anak2 MV pun sama..ada masa meragam juga

Fiza Rahman berkata...

Ragam anak2 kan kak. Pagi smalam pon anak saya buat perangai juga. Anak saya tu cepat sgt nak merajuk. Hati tisu gitu.

Cabaran kita sebagai ibu kan kak. Sabar jer lah.

ros_reeza berkata...

budak-budak kadang kalau datang ragamnya, macam ni lah kan.. anak-anak buah Ros pun macam-macam ragam sekarang ni.. tapi, itulah yang akan kita ingat nanti..

nens cellection berkata...

adooii..anak sy blom bersekolah lagik..arap2 sy ni jd ibu penyabar lah..dh la sy ni kuat marah,..huhu

Kesuma Angsana berkata...

biasala tu ragam anak2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink