Petua untuk anak yang lambat pandai bercakap.... | ! My Lovely Family Blog !



Sabtu, 24 Mac 2012

22
Komen

Petua untuk anak yang lambat pandai bercakap....

By Nazayiena Ayiena | Sabtu, 24 Mac 2012@10:08 PG | Filed under
Assalamualaikum...........
Hari nie aku nak kongsi petua org tua2 nak suruh anak yg lmbt pandai
bercakap tu boleh bercakap.Nie le sabtu lalu aku cuba le petua nie
kat anakku Izzyan yg kecik sekali tu,bulan 12 thn nie dah 4 thn le dia,
tp masih lg x berapa pandai nak ckp,klu ckp pun pelatnya aduh
memang susah aku nak faham,kadang2 tu dia spi marah kat aku sbb
x tahu apa yg dia nak.Petua nie MIL aku yg ajar,org cina pun percaya ini
punya petua(slang aku pun dah tukar slang cina bila sebut org cina).
Cara2nya spt dibawah:-

Ambil buah betik yg dah masak potong dua .

Dah potong dua tu,bila dah nak maghrib,letaklah kat laman ke atau tpt
burung yg selalu singgah,(aku letak kat ampai je) spt atas pagar ke.
Biar burung tu mkn.
Keesokkan harinya boleh check burung dah makan ke x,tgk aku punya
betik burung dah mkn dah,x tahu ni burung apa yg mkn,klu burung murai
jadi macam murailah nanti mulut anak tu.......gurau je.Dah tu ambik dan
potong buang bekas yg dimkn burung tersebut.Slps tu kasi le anak tu mkn.




Nie le Izzyan budak yg lmt pandai ckp tu spi aku pening nak translate
apa yg dia nak dan ckp....


Keberkesanannya atau mujarab x petua nie aku pun x tahu,hahahaa
pasal aku dah potong dan sejukkan si Izzyan x nak mkn,dan yg mknnya
abg2,kakak dan sepupu sepapatnya ngan aku sekali..........


P/s,Pagi tadi bukak pintu rumah,pintu memang kunci tp kunci tinggal kat tombol pintu
luar dan dgn grill x kunci jugak,ape punyalah carelessnya aku(hubby xde masih kpg lg 
sbb nak cabut benang tebuknya itu),Tu le perkara yg hubby selalu pesan klu dia pegi
OS.




22 ulasan:

Acik Erna berkata...

sikit pun dia tak nak makan ke nurul..

Nazayiena berkata...

@Acik Erna
Nurul suapkan dia tp lps tu dia klrkan blk.....

cheqna berkata...

trma kasih kak
cheqna bru tahu ni =)

MulutPayau berkata...

terima kasih brkongsi...baru tahu pasal ni...

Izzyan tak suka betik kot...pasal tu dia tak makan....

fieda berkata...

maira anak saya pun 4 athun tp tak mcm bdk2 seangkatannya petah bercakap..dia pun agak pelat sikit..aduss..nak try petua ni susah sbb duk kt apartmen kan..

Edy Zaidi berkata...

macam2 petua org2 tua bagi kan...tp semua tu atas kehendak Allah jugak

Kakzakie berkata...

Anak... anak... mama dah susah-susah buat dia boleh tak nak makan pulak ye mungkin dia tahu sebab dah kena makan burung kot.

So yg jadi becok nanti abang-abang dan sepupunyalah ye. hihi...

Tihara berkata...

kena ada org yg rajin cakap2 dgn dia..Insya Allah, cepatlah dia cakap nt..tp menarik jugak petua tu yer :)

ieda berkata...

TQ sharing dikk
huuhu anak2 akak x makan dik
x pernah nak makan punn huhuh

MaryaYusof berkata...

As salam kak,

First time dgr petua mcm ni... Thanks sharing kak... Kdg2 budak2 yg lambat berckp ni dah besar nnt jd pemidato yg hebat kak... Manalah kita tahu kan... Insya'Allah... Amin... semoga Izzyan cepat bercakap dgn petahnya :)

sudipVSsenduk berkata...

first time dengar petua ni..

ada tak petua nak suruh budak jgn banyak sangat cakap? huhuhu

Bui Junaidi berkata...

TOKLAH FIRST TIME KMK DGR PETUA TOK..MUN MAK KMK DI BERIKNYA TELUR BURUNG PUYUH NGAN ANAK KMK MS NYA 2 GIK KECIK2 DOLOK..

Mama Ema berkata...

owh, bolehlah cuba nanti..

ajumohit berkata...

Harap2 Adik cepat cakap ye, geram auntie tgk pipi dia, mcm Anak no. Aju bolatnya hihi

~ yus ~ berkata...

boleh cuba ni. Arif pun mcm lambat bercakap ni. Tahu menunjuk je. Dan dia mmg pantang nampak betik hehe.

Nazayiena berkata...

@Edy Zaidi
Betul tu Edy tp kita kena berusaha jugakkan...

Nazayiena berkata...

@Bui Junaidi
Betul nak dipadah ktk BUi dolok2 ada juak pengasuh anak kmk di S'wak yg kasi mkn telur puyuh make cepat pandei kelakar....

Nazayiena berkata...

@~ yus ~
Boleh cuba YUs klu Arif suka ngan betik...

Masya berkata...

baru tahu petua ni hihihihihi....

pok sap berkata...

camner anak skang

pok sap berkata...

saya mempunyai anak macam puan...susah nak bercakap..umur dalam 2 tahun 10 bulan...tgh berusaha ini..

Nadhirah berkata...

sekarang camna? ank kak nurul dah pandai bercakap? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink