! My Lovely Family Blog !: Mei 2017



Jumaat, 26 Mei 2017

0
Komen

Ukur baju raya / melayu

By Nazayiena Ayiena | Jumaat, 26 Mei 2017@4:55 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~   

Esok dah nak ramadan, bulan yg mulia...
slps tu raya...mesti ada yg dah siap baju raya kan,haahaha........
kita orang biasalah selalu last minit nak htr utk jahit,tp....
thn nie kita org kira awal sikit htr baju melayu....
klu x cam thn lps klu x silap htr dlm bln puasa rasanya....
thn nie 2 minggu sblm puasa,awalkan!!,hahaha....

Tahun nie tukar toiler plk,dah 2 thn berturut2 guna toiler yg sama
so thn nie kita cube toiler lain plk...
toiler nie pun kak nurul tanye ngan kwn kat opis...
klu yg tinggal di area tu mesti tahukan toiler nie...

ok,semoga hasilnya nanti memuaskan hati hubby dan anak2...
tunggu.........dia kata boleh siap dlm 2 minggu







Selasa, 23 Mei 2017

1
Komen

Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 23 Mei 2017@9:39 PG | Filed under
~ Assalammualaikum ~

X spi seminggu lg dah nak puasa,In Sha Allah semoga kita sempat menyambutnya....

Ok,sekadar perkongsian bersama sempena ramadhan x lama lg....

Aminah Amna:
AL-KULIYYAH (TV3) | PENCERAMAH: USTAZ ZULRAMLI

Di padang Mahsyar kelak, semua amalan² baik kita boleh pergi meninggalkan kita kecuali 1 amalan....

Iaitu BERPUASA DI BULAN RAMADAN.

Amalan ini akan kekal bersama² kita menjadi pelampung terakhir yang akan menyelamatkan kita.

Ke mana perginya amalan² lain?

❎ Pahala mengaji Al-Quran akan pergi kepada orang yang kita umpat.

❎ Pahala bersedeqah akan pergi kepada orang² yang kita hina.

❎ Pahala solat akan pergi kepada orang² yang kita fitnah.

Dan kita akan menjadi golongan yang Nabi Muhammad SAW gelar sebagai golongan yang MUFLIS AKHIRAT.

KECUALI....

Pahala BERPUASA RAMADAN.
Ia akan kekal bersama2 kita.😢😢😢😢😢 (maha baik Allah)

Justeru itu, marilah sama² kita menyambut Ramadan dengan hati yang sangat² tidak sabar.

Kita siapkan perancangan kita sebagaimana kita merancang untuk meriahnya raya kita.

Rancang dan tanam azam untuk seimbangkan 'Qhoma' dan 'Soma'.

Kebanyakan kita hanya menjaga Qhoma dengan banyakkan solat sunat, bersedeqah, mengaji Al-Quran tapi berapa ramai antara kita yang berazam untuk menjaga Soma (menahan diri) dengan menjaga mulut kita, menjaga pandangan mata kita, menjaga pendengaran kita, menundukkan hawa nafsu dan hati kita.

Berapa ramai yang mengaji... mengaji... mengaji... tapi dalam masa yang sama mengumpat dan mencaci orang di dunia nyata ataupun DI ALAM MAYA dan akhirnya amalan² Qhoma yang bersungguh2 kita buat, akhirnya lesap hanya kerana kita tidak menjaga Soma. Kita menjadi golongan MUFLIS AKHIRAT.

Analoginya, Imam Ghazali menyebut contohnya...

Seseorang menjaga pemakanannya, makan makanan sunnah... kurma, madu, vitamin, suplimen tambahan, habbatus sauda TAPI dalam masa yang sama dia makan sesudu RACUN RUMPAI dengan anggapan makanan² sunnah tadi dapat membantu dia. Sudah pasti tak berguna memakan makanan sunnah tersebut.

Berapa hari lagi Ramadan?
AHLAN YA RAMADAN.

Allah... temukanlah kami dengan Ramadan kali ini. Izinkan kami melaksanakan amalan² yang telah kami rancang untuk Ramadan ini.

Belum tentu kita bertemu Ramadan kali ini. Maka berdoalah banyak agar Allah SWT izinkan kita bertemu dengannya dan ucapkan terima kasih kepada Allah jika kita dapat menikmati Ramadan kali ini.

UTK RENUNGAN  BERSAMA

Selasa, 16 Mei 2017

2
Komen

Kite tanam dia yg mkn.....

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 16 Mei 2017@5:01 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~



Selamat hari guru buat semua insan yg bergelar guru,hari ni 16 Mei 2017.



sapa tahu binatang ape bwh nie?

V
V
V

inilah siput yg selalu makan pucuk tanaman kak nurul...
nie dia tgh memanjat pokok kacang bendi kak nurul
kak nurul tanam  dia yg mkn...
adoiii....
sabar ajelah .....


Khamis, 11 Mei 2017

2
Komen

KPDNKK Diarah Periksa ‘Fidget Spinner’

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 11 Mei 2017@4:31 PTG | Filed under

KUALA LUMPUR – Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) diarah memeriksa gajet ‘fidget spinner‘ di pasaran sama ada permainan itu mengundang bahaya kepada pengguna atau sebaliknya.

Menterinya, Datuk Seri Hamzah Zainuddin, berkata penguat kuasa KPDNKK akan mendapatkan sampel permainan itu di pasaran sebelum dihantar kepada Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) untuk diperiksa.
“Itu adalah langkah jangka masa pendek yang kita ambil terhadap barang ini (fidget spinner) untuk kita pastikan supaya ia tidak memudaratkan pengguna dalam negara.
“Untuk jangka masa panjang, KPDNKK sudah tubuhkan jawatankuasa yang akan bertanggungjawab mengeluarkan standard untuk permainan serta barangan lain, namun ia masih di peringkat persefahaman dan dijangka mula beroperasi secepat mungkin.
“Melalui jawatankuasa itu, semua barangan yang mahu dibawa masuk ke Malaysia atau dibawa keluar ke negara lain, sama ada permainan, makanan, barangan pembinaan dan lain-lain perlu melalui pemeriksaan KPDNKK.
“Pihak kementerian juga akan mengeluarkan peraturan dan standard yang perlu dipatuhi pengeluar produk,” katanya pada sidang media Program Kesedaran Akta Syarikat 2016 di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kebimbangan terhadap barangan itu yang dikhuatiri boleh membahayakan pemainnya, khususnya pelajar sekolah.
BH hari ini melaporkan beberapa badan bukan kerajaan menyuarakan kebimbangan kerana gajet itu bukan saja boleh mendatangkan kecederaan, malah dieksploitasi menjadi senjata berbahaya dan diguna untuk tujuan jenayah.
Gajet yang pada asalnya dicipta untuk penghidap Sindrom Kurang Daya Tumpuan dan Hiperaktif (ADHD), mula menjadi kegilaan kanak-kanak hingga ada yang mengubahsuainya menjadi produk berbahaya.
Antara kesannya seperti berlaku di Britain, membabitkan seorang budak lelaki berusia 11 tahun yang hampir buta angkara terkena bilah ‘fidget spinner’ selepas terbabas dari tangan rakannya ketika sedang asyik melakukan beberapa aksi. – Berita Harian

P/s: permainan yg viral di kalangan kanak2 masa nie.... si izzat setakat nie dah satu kena rampas oleh cikgu di sklhnya,hahahaa.......haraplah kerajaan ambil tindakan secepat mungkin jika permainan ini berbahaya ya.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink