! My Lovely Family Blog !: 2017



Rabu, 19 April 2017

8
Komen

Giveaway Dior Miniature Perfume Mini

By Nazayiena Ayiena | Rabu, 19 April 2017@4:36 PTG | Filed under
~ Assalammualaikum ~


Giveaway Dior Miniature Perfume Mini

Assalamualaikum. Dengan rasa rendah hati Fiza menjemput semua pembaca blog Ourmemoria.my untuk sama-sama memeriahkan Giveaway yang dianjurkan sendiri oleh Fiza.





 Copy dan Klik banner utk penyertaan

Giveaway Dior Miniature Perfume Mini bermula pada hari ini 18 April hingga 1 Mei 2017. Semua blogger yang bermastautin di Malaysia dijemput untuk menyertainya. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen. Giveaway akan tamat pada 11.59 malam 1 Mei 2017.



Dior Miniature Perfume Mini Set mengandungi:
5 ml EDT Dolce Vita, 
5 ml EDP Miss Dior, 
5 ml EDT J'adore,
 5 ml EDT Midnight Poison,
 5 ml EDT Dior Addict
Ada 5 jenis Dior Miniature Perfume untuk dimenangi dan hanya 5 pemenang yang akan dipilih. Jemput semua blogger untuk memeriahkan giveaway ini.


Syarat2nya sila klik banner penyertaan di atas.

1
Komen

Resepi Congco Bar

By Nazayiena Ayiena | @3:30 PTG | Filed under




~ Assalammualaikum ~

First time buat congco bar ini....
Senang je buat dia rupanya...
Hari tu buat kekurangan sikit chip coklatnya
klu byk lg sedap...
resepi nya kak nurul ambik di internet...
sapa punya resepi halalkan yea...


Bahan-bahan:

315 gm tepung gandum
2 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
150 gm butter - biarkan lembut dahulu pada suhu bilik
320 gm gula perang - saya pakai 200gm sahaja
4 biji telur Gred B
1 sudu kecil esen vanila
1 cawan chocolate chip 
1/2 cawan  kepingan badam untuk tabur diatas(kak nurul guna hirisan badam)


Cara2

Dalam mangkuk campurkan gula perang, garam bersama mentega dan kacau rata sehingga butter sebati menjadi paste. Kacau pakai senduk kayu sudah mencukupi dan tak perlu mixer.

Masukkan telur sebiji demi sebiji dan kacau rata. Masukkan esen vanila.

Masukkan tepung dan kacau rata. Akhir sekali masukkan chip coklat .

Tuangkan adunan kedalam acuan empat segi 10 inci yang telah digris dgn butter dan dialas dgn kertas alas.

Ratakan permukan adunan dgn chip coklat dan hirisan  badam

Bakar pada suhu 170 C selama lebih kurang 30 - 35  minit atau sehingga permukaan atasnyer kuning keemasan dan kek bahagian dalam masak. Jangan terlebih bakar.


~ Slmt mencuba ~




Selasa, 11 April 2017

3
Komen

Resepi Cucur Lemantak

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 11 April 2017@12:09 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~

Lama x menulis di sini...
Hari nie rajinkan diri sebab nak masukkan resepi nie 
Sebenarnya resepi nie makanan orang Sarawak,lemantak yang dihasilkan
dari batang rumbia atau sagu.
Kak nurul masukkan dlm blog ini utk refer sendiri nanti atau utk
adik2 esp.org Sarawak yg merantau,mana tau teringin nak mkn
cucur lemantak ini....kan!
semuanya dari pengalaman kak nurul sendiri,mula2 nak buat bendalah
ini cari jgk dlm google,tp x jumpa,cari fb pun xde....mungkin 
skrg  dah ade kot org yg upload dlm fb....mula2 kak nurul buat macam 
buat goreng pisang biasa tu letak air,ikan bilis blender dan goreng,jadi dan sedap
jgk rasanya.....tp tu bukan seperti cucur lemantak org Sarawak sana mkn...hehehe

Last2nya kak nurul mesejlah ngan adik ipar tanya camne nak buat,
owwhhh....rupanya camtu buatnya,patutlah cucur lemantak yg kak nurul
buat lain dr yg org lain buat....xleh nak bentukkan mcm donut tu...

Nie dia camne nak buat cara yg betul....
ok jom cube buat....
kak nurul pun lama x buat sbb xde tepung lemantak...klu hubby OS sana
mesti suruh dia beli....
Dulu tu ade satu makcik ni kat Melaka jual di pasar tani,skrg dah xde lg makcik
tu jual....dia beritahu dia dpt stok tu dr ank buah dia keje stewardess yg selalu terbang
ke Mukah atau Sibu......






Bahan2...
1. Lemantak
2.Ikan Bilis
3.Garam
4. Serbuk perasa
5. Cili boh(opptional)
6. Air (agak2 time menguli)

Cara2nya

1. Lemantak tersebut kenak ayak terlebih dahulu ,spt gambar di bwh.






Lemantak tgh diayak
2. Lemantak yang sudah diayak hendaklah disagai sekejap.

Lemantak yg dah siap diayak
3. Blender ikan bilis,nie kak nurul campur ngan udang kering sekali,sebab ada stok udang kering.


4. Selepas tu campurkan sekali ikan bilis yang telah di blend td dgn lemantak, cili boh dan air
boleh letak sekali garam dan serbuk perasa.






setelah diuli jd camni...

bentukkan cam donat

bolehlah digoreng....makan cicah dengan sos keropok lekor.
Pada tekak kak nurullah, rasanya pun dah mcm keropok lekor...








P/s:  Masa mengoreng hendaklah guna api yg kecik,sebab cucur lemantak nie pandai meletup tau...
bahaya.....kak nurul ade sekali dia meletop sampai jauh sekali dia terpelanting...nasib baik x kena minyaknya....so hati2 yea....sbb byk jgk dgr ada kes cucur nie meletup terkena orang....

Khamis, 30 Mac 2017

0
Komen

Doa amalan ketika memasak

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 30 Mac 2017@2:29 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~
  

Sekadar perkongsian dan rujukan diri sendiri.







Ini 11 Doa Yang Mesti Diamalkan Sewaktu Memasak. Elak Anak Degil!




Orang kata masakan ibu adalah yang paling sedap di dunia. Walau pergi ke hujung dunia sekalipun, seorang anak tetap merindui masakan ibunya sejak kecil walaupun sekadar ikan bilis goreng kicap.
Apa istimewanya masakan ibu sehingga tetap diingati hingga ke akhir hayat?

Air tangan ibu dan isteri bukan hanya masakan semata-mata tetapi adunan perasaan dan pengorbanan seorang ibu. Air tangan sebenarnya adalah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang wanita yang memasak untuk suami dan anaknya.
Hasil kajian yang dilakukan pakar motivasi dan psikologi menegaskan bahawa orang yang melakukan kerja dengan penuh kasih sayang, ceria dan tulus, hasil kerjanya akan berkualiti.

Dorongan si ibu memasak bukan untuk mendapat apa-apa tetapi untuk memberi. Seorang ibu dan isteri yang memasak didorong untuk memberi kasih sayang dan mengenyangkan orang yang disayangi iaitu suami dan anaknya berbanding seorang tukang masak yang memasak atas tujuan untuk menerima keuntungan.
Ya, itulah perbezaannya seorang ibu dan tukang masak. Si ibu memasak untuk memberi sedangkan tukang masak memasak untuk menerima (keuntungan).

Bahkan melalui masakan juga, si ibu boleh mendoakan yang baik-baik untuk suami dan anak-anaknya. Ketika memasak, banyak doa yang boleh dibaca untuk kesejahteraan ahli keluarga dan memperbaiki hubungan.
Ibu boleh memohon kepada Tuhan segala apa yang dihajati melalui masakan yang akan dihidangkan kepada suami dan anak-anak.

Menyedari betapa berkesannya air tangan, anda yang bergelar ibu perlu ambil peluang menggunakan waktu memasak untuk mencipta kesejahteraan fizikal dan mental keluarga.

Ini adalah 11 zikir dan doa semasa memasak yang boleh diamalkan oleh wanita yang bergelar ibu.

1. Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak.

2.Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “ Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”

3.Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl ayat 96 yang bermaksud “ Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.”

4.Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

5.Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: "Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya". Mereka berkata: "Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya". Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”

6.Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3 yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.

7.Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah 137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

8.Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan.

9.Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

10.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.

11.Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak.

Semoga hidangan makanan yang dimasak sentiasa diberkati oleh Allah SWT di samping suami dan anak-anak yang makan juga mempunyai akhlak terpuji yang menyenangkan hati.
Sumber: majalahpama.my
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink