Kuih getah /getas | ! My Lovely Family Blog !



Isnin, 7 Disember 2015

7
Komen

Kuih getah /getas

By Nazayiena Ayiena | Isnin, 7 Disember 2015@6:11 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~

Hai lamanya x mencoret di sini.
Nak dikatakan bizi sgt xlah jgk.... cuma malas sikit......
.....malas sikit tu,tp dah nak sthn blog x berupdate.........]...hahaha...

Ok just nak share resepi kuih getah....sbb lama dah ada dlm draf sebenarnya....
Baru sekali buat....sedap,anak2 pun suka,cuma kuih nie
manislah sgt.....tu yg xleh buat selalu.......kang kencing manis....xnaklah)))))....


Bahan2nya

Bahan A
2 Cawan tepung pulut
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa parut/ambik putih shj
sedikit garam
air secukupnya

Bahan B
Gula dlm 5 sudu besar
air1/2 cawan



Cara2nya

Campur semua bahan A,masukkan air sedikit2 hingga menjadi doh yg lembut
dan tidak melekat di tangan.

Bentukkan bujur2 dan cucuk2kan dgn garfu sblm digoreng,supaya kuih tidak
mengelembung dan pecah semasa mengoreng.

Siap,ketepikan.

Masukkan bahan B dlm kuali,larutkan gula dlm air,didihkan hingga menjadi sirap,
yg pekat,masukkan kuih getah td hingga bersalut rata dan gula itu menjadi
hablur,buat mcm sira keledek tu....siap.




dah dibentuk,tunggu nak digoreng

dah siap digoreng...ketepikan sbb nak buat sira gulanya

dah siap,tp nie gula dia kurang sikit,tp tu pun dah cukup manis rasanya.



Selamat mencuba.....................

7 ulasan:

Yumida Huda berkata...

nyaman eh kak
krop krop jak digigit, telan aek lio kmk dipolahnya

ujie othman berkata...

Saya panggil getas-getas. Suka gak makan, tp tak pnh buat lah. Hehee

Kita sama..thn ni paling merundum menulis blog. Bln ni kunun nak bangkit semula.

Rizziela berkata...

saya suka makan tp x pernah buat

syira yaya berkata...

sedap ni. nak try jugak. thanks for sharing :)

LYAfrina berkata...

sedap ni..kuih feberet...
dulu selalu tlg mama buat

Kakzakie Purvit berkata...

Lamanya kakak tak makan kuih getas ni
Teringin pulak nak buat

Haslinda Lynn berkata...

sedaplah suka kuih ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink