Buah Pedada dan Serangan Buaya | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 16 April 2015

7
Komen

Buah Pedada dan Serangan Buaya

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 16 April 2015@5:04 PTG | Filed under
~ Assalammualaikum ~

Semalam di negeri Sarawak dikejutkan dgn sang bedal telah menyambar mangsanya lagi.
Baru aje di Daerah Samarahan dah menangkap 2 ekor buaya,yg seekornya dipercayai telah
mencederakan seorang nelayan pd 26 Mac lepas,membawa kepada kematian kpd mangsa.
Boleh rujuk sini artikelnya

Bagi kes yg terbaru nie,mangsa dikatakan bersama dua rakannya pergi ke sungai tu utk
memetik buah pedada.Pokok pedada nie byk tumbuh di tepi2 sungai dan buahnya boleh
 dimakan dan rasanya masam2,sedap dibuat cicah sambal kicap atau belacan.
(terliur kak nurul masa nie)
Mangsa dikatakan berenang dan dua rakannya memanjat pokok tersebut,dan terkejut dgn
bila tiba2 mangsa meminta tolong,menurut kwn2nya mereka melihat sang bedal tu
melambung2 mangsa sebanyak 3 kali dalam sungai sblm hilang,dan 2 rakannya tu 
berlari meminta tolong org kampung dan melaporkan kpd polis.
Syukur alhamdulillah mayat telah dijumpai berdekatan situ jgk dan dlm
keadaan yg sempurna.

Inilah rupanya buah pedada yg diorang bertiga  petik tu di tepi sungai....
Jgn pelik dgn nama buah tu,memang dr kecik kak nurul tahu2 nama
buah nie macam nie. Dulu masa kecik2 di kampung sepupu kak nurul 
selalu mkn  dan petik buah nie,
buat jeruk pun sedap.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mangsa tersebut. 


tengok pokok2 pedada tumbuh subur dan banyak di tepi2 sungai  


P/s:kredit gambar dr harian metro dan FB mbiak Sarawak

7 ulasan:

Pokok Manggis Depan Rumah berkata...

Ini rupanya buah pedada.. Nama yang sesuai untuk buah ni dikenali agaknya ni.

iryanty ahamad berkata...

pertama kali dengar nama buah nie.
belum pnah rasa :-))

ordinary wawa berkata...

Area sia nang banyak boyak. Tempat kamek sia, sungei sadong skrang. Ilek2 jak boyak bersidey jak kat tepi tebin.

sudipVSsenduk berkata...

kuih tradisional yg semakin dilupakan

jue bard berkata...

byk lg yg xtau pasal buah di malaysia. apa rasa buah ni..

hainom OKje berkata...

Mereka tak tau ke ada buaya kat sungai tu? Kat Sarawakkan byk buaya...hish depa ni pun satu...
Yelah...dah katanya nak ajal ek.

Yumida Huda berkata...

populasi boyak kin banyak kinek tok
kat sungei samarahan ya nang mengarei boyak, ada juak kes kenak sambar boyak sia
kulit boyak dpt k molah handbag..jom ngerat badan boyak..hihi
dijeling boyak alu betabun lari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink