Jus katak | ! My Lovely Family Blog !



Rabu, 19 November 2014

11
Komen

Jus katak

By Nazayiena Ayiena | Rabu, 19 November 2014@5:17 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~

Sapa suka minum juice sini?klu juice katak nak?........hahahaha....)(
Geli kak nurul tgk dlm tv ada org yg suka minum juice katak tu.
Kaler hijau plk tu dan pekat.

Sebenarnya juice katak nie digemari di negara Lima,Peru.
Katak dari Tasik Titicaca adalah bahan utama dlm juice tersebut.
Mengikut Budaya Andes sestghnya mempercayai jika meminum juice tsbt
spt ada kuasa penyembuh utk penyakit  asma,bronkitis,kelesuan dan nafsu seks yg rendah.

Untuk membuat juice tersebut ,penjual yg menjual juice tsbt akan menanggalkan kulitnya
dan dicampur dgn lobak merah, akar Maca Peruvian dan madu.
Juicenya akan berwarna kehijauan....

Jus katak adalah baik untuk anemia, bronkitis, tulang, otak, keletihan, tekanan yg  kebanyakannya  ada pd kanak-kanak dan orang dewasa, Selain itu juice nie baik utk org yg  anemia, isu-isu pernafasan dan kadang-kadang batuk kering pun jgk ini menurut kata Cruz(penjual juice).

Tapi sebenarnya tidak ada bukti saintifik pun yg mengesahkan manfaat juice katak ini,
hehehe......camne tu?nak jgk minum?.........= mungkin sedap kot.....

Lagi satu katak tersebut sebenarnya   adalah daripada spesies culeus Telmatobius tempatan yang dikenali sebagai air katak Titicaca. Ia disenaraikan sebagai terancam oleh Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam Semula Jadi.Lepas nie pupuslah spesies katak tersebut di Lima.....
Kasihan dgn katak tersebut.....

Kat Malaysia pun ramai jgk yg mkn katak yg dianggap sebagai makanan exzotik.
  • A juice bar advertises frog juice on the wall in Lima, Peru, Monday, Nov. 17, 2014. Frogs from Peru's Lake Titicaca are the main ingredient in a juice blend that is revered by some Andean cultures for having the power to cure asthma, bronchitis and sluggishness. The juice is a greenish color and it is served in glasses to customers.
  • Customer Rudy Tolentino Casas serves frog juice at a juice bar in Lima, Peru, Monday, Nov. 17, 2014. To make the mix, which is sold in Peru’s Andes and also at some stands in its capital Lima, vendors grab a frog from a small aquarium and then kill it by beating it on the counter stand. Then hhey peel off the skin and it is dropped into a blender with carrots, the Peruvian maca root and honey.

11 ulasan:

eMMe berkata...

geli geleman tau kak..huhuhuuh... walau ape pun khasiatnye.. wekkk nak muntah, hahahaha~

LYAfrina berkata...

huhu... xmampu nak nelannya.. lg pon haramkan utk y islam..kesian katak2 tu

nurbijen berkata...

erk, baca tajuk pun dah rasa kembang anak tekak...

adianiez AIDA berkata...

aduhai. tgk katak pun aida da geli. ini kan plak minum!!! yarkk...!!!

Daddy Ziyyad berkata...

hahahaha..saya ada tgk dokumentari pasal jus katak ni kat National Geo channel hari tu...mmg kembang tekak!

Jazz Lover berkata...

Dengar pun dah gelik. Nya kan nak minum nya. Nang siklah. Huhu

Pokok Manggis Depan Rumah berkata...

Takut dengar ada yang makan katak. Tak leh nak bayangkan..huhu.

Ujie berkata...

Baru baca tajuk pun saya dah terasa semacam..erkk..

LadyBird berkata...

Xde ubt lain ke... huhuhu.. xmo la mkn.. geli..

Tihara berkata...

baiklah minum jus pegaga aje kan kak nurul ^_^

Nur Zayyani Liman berkata...

Salam kenal..
Baru tau katak dibuat jus..
Ingat makan macam tu je..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink