Ikan lumek kering | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 6 November 2014

18
Komen

Ikan lumek kering

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 6 November 2014@9:58 PG | Filed under

~Assalammualaikum ~


Nak minta jasa baik kwn2 esp.org Sabah...

Boleh tak tunjuk ajar mcmana nak masak ikan kering nie.

Sebenarnya ikan nie member hubby yg kerja di Sabah yg kasi.

 Klu kat tpt kak nurul ada jgk terdapat ikan nie,tp xdelah dikering camni ,sebaliknya disalai.

Nama ikan nie kat kpg kak nurul dipanggil ikan lumek.ikan lumek nie badannya yg lembik dan

badannya lutsinar,mungkin  sbb lembik tu namanya terus dinamakan lumek,.....

Kak nurul agak ajelah,huhuhu.........

Kalau ikan lumek yg salai tu,mkn camtu je kak nurul bolehlah masuk tekak,
sbb ada stgh org xleh mkn camtu je.

Selain tu kak nurul masak rebus asam camtu je pun sedap dan isinya jadi lembut.

Tapi x tahulah ikan kering nie,boleh lembut ke x klu masak, sbb kak nurul cuba gigit,
mak aiii keras dan liatnya.

Oklah,minta resepi yea........




ikan lumek salai.......imej google


ikan lumek fresh......imej google














18 ulasan:

Ujie berkata...

Ikan kering..bkn goreng mcm ikan masin ke? Tak tau le..hehe

Pokok Manggis Depan Rumah berkata...

Sedap ikan ni goreng garing makan dengan pulut.. Terbaik rasa dia..

Nurzakiah Hanum berkata...

x pernah try

eMMe berkata...

ooo kak nurul...ni rupenye ikan lumex, panggil ikan kering je, taktau name sebenar, tapi mmg sedap kak, ikan kering ni..goreng rangup2 makan nasi panas, perghhh....selera~

Kesuma Angsana berkata...

mmg sedap ni grng pun sodap hehehe.. tambah bawang & cili

Fifi Nadhrah berkata...

kalau saye.. goreng je.. hihi.. letak bawang dgn cili api.. sedap..

Mas Zull berkata...

assalamualaikum naza....sedap ni...:)

Jazz Lover berkata...

Lamak dah sik makan lumek. Teringinlah. Heheh.

Kakzakie berkata...

Kalau tempat kakak biasa yg dah kering tu. Goreng garing makan dgn nasi ambeng sedap Nurul:)

Fiza Rahman berkata...

1st time tgk ikan ni.

Tihara berkata...

sebab tak masak lagi memang keras,
cuba goreng garing2, perghh sedapmnya..
:)

LadyBird berkata...

Mkn ngn pulut gaul nyior ok jgk kak.. goreng biar hangus sikit..

Nao Mei berkata...

Masak asam ok juak ya kak..cuba akak try buat..hihi...

P/s akak mee hongkong ya tek nang arah sungai hantu sia....sia sedap kak...hihi...

ros_reeza berkata...

Oh itu namanya. Ros main bedal je semua buh nama ikan kering.. Pernah dapat gak, kawan bagi. Ros goreng buh bawang ngan cili ja.

Keyna berkata...

hai... jalan-jalan singgah sini. Kenapa ikan lumek yang fresh tu kecik sangat... meremag jap bulu tengkuk kita... hehehe :)

Keyna berkata...

hai... jalan-jalan singgah sini. Kenapa ikan lumek yang fresh tu kecik sangat... meremag jap bulu tengkuk kita... hehehe :)

hainom OKje berkata...

Hari tu baru habiskan baki ikan kering Lumi ni. Tapi bau dia bukan main busuk melekat satu rumah haha...

Haslinda Hassan Ali berkata...

biasa kita goreng je
mcm ikan masin tu...rangup je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink