Sambal Buah Embang | ! My Lovely Family Blog !



Ahad, 8 Disember 2013

4
Komen

Sambal Buah Embang

By Nazayiena Ayiena | Ahad, 8 Disember 2013@10:00 PG | Filed under

~ Assalammualikum ~

Selamat berhari minggu kwn2 semua.
Masak apa hari nie?
Ataupun masa nie kwn2 tgh bercuti dgn family sempena cuti sekolah.
Hari nie kak Nurul nak share resepi Sambal buah Embang.
Ingat x lagi dgn buah embang yg kak Nurul postkan hari itu?
Hari tu kak Nurul buat jeruknya
dan hari nie kak Nurul buat sambalnya plk.
Sambalnya tu bukan sambal letak lada kering dan tumis ya kwn2
tapi sambal nie stailnya buat kerabu.
Kat tpt kak Nurul di S'wak klu buat kerabu mangga ke,kuini ke
semuanya kita panggil sambal,sambal mangga,sambal kuini
dan sambal embang..............
Jom kita tgk cara2 membuatnya,senang dan mudah tapi 
bagi tekak kak nurul memang menyelerakan.....

Sambal buah embang

Bahan2nya
Buah embang yg muda atau pun mekal
Ikan bilis
Belacan bakar
Cili hidup
garam,gula dan serbuk perasa

Cara2nya
Buah embang di sagat. Belacan (agak2 sendiri saiznya) dibakar.
Tumbuk ikan bilis,cili hidup dan masukkan belacan yg telah dibakar tadi
sehingga lumat,kemudian gaulkan dengan buah embang yg kita dah sagat
tadi,masukkan garam,gula dan serbuk perasa sikit.Dah siap,klu letak cili
yg pedas lagi terangkat bila makan dgn nasi.




4 ulasan:

ayu Ismail berkata...

Makan dgn nasi panas ikan goreng je pun sodap kan..

Nurfaezah Abdullah berkata...

fae kalah kalo pedas

adyna berkata...

Buah embang tak pernah jumpa lg ;)

MulutPayau berkata...

Memang terliur tengok...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink