Kari Ikan Bawal bersama nenas | ! My Lovely Family Blog !



Selasa, 10 Disember 2013

7
Komen

Kari Ikan Bawal bersama nenas

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 10 Disember 2013@8:30 PG | Filed under
~Assalammualaikum ~

Pagi nie kak Nurul nak share resepi kari ikan bawal masak ngan nenas.
Ada x org yg masak ikan bawal bersama nenas,jgn2 kak nurul sorang je kot.
Tapi xpe kita boleh mencuba,ye dok? klu sedap boleh masak lg.
Tapi bagi kak Nurul klu masak apa pun dengan nenas,espp.ikan ke udang,
mesti sedapkan.

Kari Ikan bawal bersama nenas

Bahan2nya

1.  Ikan bawal 3 ekor yg sedang
2.  Buah nenas yg sedang
3.  Bawang merah,putih dan besar *
4.  rempah kari babas
5.  sedikit cili kisar
6.  serai,lengkuas dan halia*
7.  santan
8.  daun kari.
9.  Rempah tumis 4 beradik
10.Tomato dan kentang
10.Garam dan serbuk perasa

* bahan tersebut dikisarkan bersama

Cara2nya

1.  Tumiskan rempah tumis,kemudian cili kisar sehingga garing.
2.  Kemudian masukkan bahan2 yg dikisarkan tadi dan daun kari
3.  Apabila dah mendidih masukkan rempah kari yg sudah dibancuh dgn air
4.  Masak sekejap.masukkan air,dan bila dah mendidih masukkan santan.
5.  Masukkan nenas dan kentang.
6.  Selepas itu bolehlah masukkan ikan dan tomato.
7. Masukkan garam dan serbuk perasa sedikit.
8. Tunggu ikan masak dan bolehlah tutup api.

Selamat mencuba.



7 ulasan:

Maria Firdz berkata...

lama tak makn kari ikan bawal... dok kl ni jrang mkn ikan sbb mahal.. huhu

sudipVSsenduk berkata...

first time nampak nenas dalam kari... mcm best je kalau makan dgn nasi panas wap berkepul-kepul...

eMMe berkata...

kak naza, mcm sedap je.. mcm best je.. leh la try... nyum2.. resepi baru ni.. kan.. bg saya la... heee

ZalinZalina berkata...

Memang kak ina tak pernah masak kari ikan letak nenas...tapi leh gak cuba nanti kan..nampak sedap je tu :)

hainom OKje berkata...

Tengok pun dah tau sedap NA sebab letak nenas....mcm pajeri nenas gitu...okje suka!

Nora Karim berkata...

mmmmmm sedapnya... terliur...!

Mimi Azirah berkata...

Nyum nyum nyum...pos sini sket

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink