Beras dan kutu/bubuk:Camne nak menghilangkannya. | ! My Lovely Family Blog !



Ahad, 8 Disember 2013

4
Komen

Beras dan kutu/bubuk:Camne nak menghilangkannya.

By Nazayiena Ayiena | Ahad, 8 Disember 2013@8:00 PTG | Filed under
~ Assalammualikum ~

Beberapa minggu lepas kak Nurul baru perasan beras huma yg kaklong
kasi dari kampung dah ada bubuk.Silap kak Nurul juga sbb beras tu kak
Nurul x letak dlm bekas yg bertutup,just kak Nurul letak dlm plastik je di atas 
tong beras.Rupa2nya bukan main byk lg bubuk tu dah berkampung dlm beras
huma tersebut.Kak Nurul x masak habis beras tu sbb sayang,iyalah beras huma
dari kaklong,dan kak long sendiri yg tanamkan. Beras nie klu masak
iyanya berwarna merah hitam pekat dan wangi baunya.
Itu yg kak Nurul sayang nak buangnya bila dah berbubuk sebab
ada sentimental value di situ.(hai kak nurul beras pun ada sentimental value)
Jadi apa yg kak Nurul buat?
Kak Nurul tampi2 kan dulu,buang mana beras yg dah hancur tu,
dan bila lepas ditampi,biarkan dulu dan berduyun2lah kutu atau
bubuk beras itu akan keluar.Jadi dikesempatan itu kak Nurul 
buanglah bubuk2 tu.Selain itu kak Nurul jemur juga beras tersebut di 
tgh2 panas, dan cara yg lain juga kak nurul masukkan bawang putih yg
dah dikopek masukkan dlm beras tu, selepas tu kak nurul klrkan bawang
putih yg dah dikopek tu takut nanti beras basah dan busuk plk.
Sehingga sekarang beras tu kak nurul masukkan bawang putih tp masih
yg berkulit itu.Sehingga skrg masih ada lg sikit2 bubuk di dalamnya.





geram tau dgn kutu2 beras nie,anak2 leka juga bermain dgn kutu2 beras nie,ada yg ambik masuk dlm bekas,masuk dlm air........hai kejamnya anak2ku ini.

4 ulasan:

ZalinZalina berkata...

Kak ina fobia kalau nampak kutu beras ke kutu tepung ke...kalau dah ada kat tepung kena ayak betul2..yang ngeri bila kutu tu dah bertelur ada ulat kecik2 tu...huaaa ngeri...he he..

- berkata...

ingatkan bubuk tu apa... hehe

rupanya kutu beras ye

Fiza Rahman berkata...

Saya geli ngan kutu beras ni. ADa dgr petua katanya letak cili kering dalam beras tu.

Wirda Amir berkata...

Assalamualaikum...

Letak cili kering je,itu petua org tua2,seelok2nya,kalau simpan beras tu,jgn campur dgn baki beras yg lama,habiskan yg lama n basuh bekas beras tu,br bubuh beras yg baru..tp org tua2 dulu ada plak pantang larangnya...x boleh tonggeng bekas beras nnti rezeki berkurang...macam2kan...?hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink