Asam pedas ikan parang | ! My Lovely Family Blog !



Sabtu, 14 Disember 2013

8
Komen

Asam pedas ikan parang

By Nazayiena Ayiena | Sabtu, 14 Disember 2013@11:00 PG | Filed under
Assalamualaikum. . . .

Dua minggu lepas kak nurul masak asam pedas ikan parang. Baru skrg ada kesempatan 
nak buat  entrynya. Saja je nak msk blog utk rujukan  sendiri  nanti.
Kak Nurul masak asam pedas  stail kak nurul  sendiri jadi klu ada x
 sama ngan resepi asam pedas yg kat luar tu jgn hairanlah ya. Sedapkan ikan 
parang wlpn byk tulang,mcm ikan terubok juga. Kat S'wak ikan parang nie 
x pemes sgt klu  dibandingkan kat sini.Org sana x berapa sgt mkn ikan ini.tp klu ada
 yg suka tu mungkin  sedikit je kot,sbb klu pegi pasar,tanya ngan penjual ikan tu ada 
x ikan parang barulah mereka klrkan.Tanya juga ngan org jual ikan tu nape 
x display mcm ikan lain,dia ckp jarang org nak beli ikan  nie....Oppss,. . .  pjg rasanya 
kak nurul  dah cerita pasal ikan parang nie,  masak ke x asam pedas kak nurul nie nanti .)


Bahan2
Ikan parang
Cili kering yg telah dikisar
Bawang merah dan putih dikisar
Serbuk kari daging sikit
Asam jawa
Halia,lengkuas dan serai diketuk
Halba sikit
Kacang bendi(klu suka)
Daun limau purut.


Cara2
Cili dan bawang yg dah dikisar gaulkan bersama. Panaskan minyak,masukkan halba 
dulu dan dah  naik bau tu masukkan pula cili dan bawang yg  dah digaul tadi,tumis
 sehingga garing,klu cili x garing nanti terlebih pedas plk asam pedas kita nie.Dah
 garing tu masukkan air sikit,dan  dah mengeledak masukkan air asam jawa,
 serai lengkuas dan halia serta limau purut. Lepas tu masukkan sedikit rempah 
kari. Satu lg lupa kak nurul masak pki kiub pati  ayam maggie atau pun knorr,
jadi bolehlah  masukkan sekarang seketul. Selepas tu boleh masukkan ikan
 dan kacang bendi.Bila ikan dah masak bolehlah angkat.


Asam  pedas  kak nurul  terlebih  minyak, tpkan  kak nurul  tgk  MIL  masak  asam  pedas
 pun  byk  juga dia punya  minyak,  sblm  hidang  asam  pedas  kita
buangkan  minyak  yg  ada  atas permukaan  asam  pedas  kita  tu ,
nie kak nurul  x  buang  tu  yg macam  lori  minyak  terbalik  je, hu hu hu . . . .


P/s: sebenarnya nie entry yg dah lama dlm draf kak nurul,so publish jelah.....

    

8 ulasan:

nurbijen berkata...

Dah lama tak makan asam pedas... boleh buat esok ni.. thanks share resepi... harapnya menjadi la asam pedas kepala salmon esok... hehehehe

Maria Firdz berkata...

lama tak makan asam pdas.. mcm sedap la plak tgk..

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya. Tapi ikan parang byk tulang.

che mid berkata...

Suka makan ikan parang..tapi tak semua orang suka sebab banyak tulang.. makan pun tak boleh kelam kabut..tercekik la pulak nanti..che mid follow ya

MulutPayau berkata...

sedapnya asam pedas...betul tu kadng resepi kita tak sama..Nanti nak cuba buat ikut resepi Nurul pulak...

Ema Johari berkata...

suka makan asam pedas..tp selalu buat pakai ikan kembung.

Tihara berkata...

mesti sedap, saya biasa makan kepok ikan parang je kak

QA's ~ mamapapa berkata...

wahhhh..nmpak pun dh tau sedap :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink