Buat IC umur 12 Tahun | ! My Lovely Family Blog !



Rabu, 3 April 2013

23
Komen

Buat IC umur 12 Tahun

By Nazayiena Ayiena | Rabu, 3 April 2013@12:06 PTG | Filed under

~ Assalammualaikum ~


Hari nie ingatkan ptg nak bawa si kakak buat ic,maklumlah
org dah 12 tahun. Jadi sblm nak pegi tu bukak laman web JPN
apa dokumen yg perlu dibawa. Untuk si kakak cuma bawa surat beranak
dan ic salah satu ibu bapanya. Cuti sekolah minggu lps x sempat nak bawa
dia so ptg nie ponteng kejaplah dia dgn  koko.


Pengalaman baru bawa anak buat ic nie.Ingatkan boleh bila2 masa saja lps
umur dia 12 thn,rupa2nya kena denda klu dah lebih 30 hari slps umurnya
12 thn,so kakak nie klu ikutkan hari nie lebih dah 30 hari klu ikutkan 
birthdaynya 3 hb 3 hari tu. Jumlah semua dendanya dlm RM11 camtu.


Apa2 pun semoga suksess dan cepat siap bila buat  ic tu,sbb skrg nie semuanya
services di kaunter cepat  dan cekapkan(harap2lah!).
Bukannya mcm dulu2 buat dan tunggu 2-3 bulan baru pergi tuntut balik
ic yg dah siap tu ke JPN.....memang membazir segala2nya,duit,masa,tenaga........


Panduan bersama bagi ibubapa yg nak buat ic anak yg dah capai umur 12 thn tu.....
dari JPN

SYARAT PERMOHONAN
  • Pemohon mestilah telah berumur genap 12 tahun tetapi belum mencapai umur 16 tahun.
  • Pemohon hadir bersama Penganjur (Ibu atau Bapa atau Penjaga).
  • Borang Permohonan JPN.KP01 (dapatkan di kaunter JPN) telah diisi dengan lengkap.
  • Pemohon mestilah membuat permohonan dalam tempoh 30 hari dari tarikh genap berumur 12 tahun. Jika tidak, bayaran kompaun dan proses akan dikenakan.

       PROSEDUR PERMOHONAN
       Pemohon dikehendaki datang ke Kaunter JPN bersama Penganjur dan membawa dokumen sokongan berikut (asal) :
  • Sijil Kelahiran / Sijil Anak Angkat / Sijil Warganegara / Pengesahan Taraf Warganegara / Borang Warganegara / Lampiran A (JHEOA) / Permit Masuk.
  • Kad Pengenalan Penganjur iaitu Ibu atau Bapa atau Penjaga.
  • Surat Akuan Sumpah (bagi Penjaga yang tidak mempunyai hubungan kekeluargaan iaitu selain dari ibu/bapa/datuk/nenek/ibu atau bapa saudara/kakak atau abang yang berusia melebihi 21 tahun).
  • Passport (bagi Warganegara yang baru tiba dari Luar Negara / pemegang Permit Masuk).

       BAYARAN TUNAI / ELEKTRONIK
  1. Warganegara
    Jadual Pembayaran 1A
    BAYARAN KERANA LEWAT MEMOHON MYKAD BAGI KANAK-KANAK 12 TAHUN
    (WARGANEGARA)
    Permohonan kanak-kanak mencapai usia 12 tahun yang tidak memohon dalam tempoh 30 hari dari tarikh usia genap 12 tahun dikenakan kompaun.
    UMUR DIKENAKAN KOMPAUN
    BAYARAN PERMOHONAN
    (RM)
    BAYARAN
    PROSES
    (RM)
    BAYARAN
    KOMPAUN
    (RM)
    JUMLAH
    BAYARAN
    (RM)
    12 THN HINGGA 12 THN 30 HARI
    -
    -
    -
    -
    12 THN MELEBIHI 30 HARI HINGGA 13 THN
    -
    10.00
    1.00
    11.00
    13 THN 1 HARI HINGGA 14 THN
    -
    10.00
    2.00
    12.00
    14 THN 1 HARI HINGGA 15 THN
    -
    10.00
    4.00
    14.00
    15 THN 1 HARI HINGGA 16 THN
    -
    10.00
    6.00
    16.00



Nak tahu lebih lanjut klik kat JPN tu.........











nak tempek gambar kakak ngan ayah.....Dah 12 tahun ya kakak.

23 ulasan:

Cho Zila berkata...

yerler dah 12 tahun kena buat ic kan.. tahniah... kena denda gak yerk..

Ujie berkata...

yelah..saya pun tak tau psl tempoh 30hari tu. nasib tak byk dendanya.

Daddy Ziyyad berkata...

oooo..saya pun baru tau pasal denda tu...:)

Kakcik berkata...

Budak Sepet akan genap umur 12 tahun pada 9/8 nanti, InsyaAllah. :)

Riedaffya ibrahim berkata...

da besar kakak ye..

cheqna berkata...

kak!!!!!!!
kenapa cheqna rasa dah lama cheqna tak singgah sini erk???
huhuhu sorry kak

Mimie Najib berkata...

kejap je dh besar ank akk ye.. :)

Tihara berkata...

besar dah dia...

Aju Mohit berkata...

dah besar anak akak, nmpk tinggi mcm ayahnya kak

Kesuma Angsana berkata...

tq share info yer

RamRamCute berkata...

dh besar dh anak dara akak...ibunya sentiasa nampak awet muda ye.. :-)

Yumida Huda berkata...

ahahhaa..kmk salah drop komen tek...
entry be4 tok..lak ktk baca..
patutla tang upa pelik jak kmk baca komen sidak lain...

hainom OKje berkata...

okje dah 2 org anak dah lepas buat IC NN

Ibuhani berkata...

dh msuk remaja dh ye anak dara dia ye......smoga kakak diberkati Allah Swt dunia akhirat.

fairus mohamad noor berkata...

tq share info ni..da bsr ye ank akk..

nurbijen berkata...

Patutlah dulu cukup jer 12 tahun arwah ayah terus bawa buat IC... rupanya kena denda kalau lewat.. saya pun baru tahu ni :)

mama maman aka yana berkata...

wah... dah besar dah anak dara yer.. kiki.. mmg kena buat pd hari betul2 hari dilahirkan...

QA's ~ mamapapa berkata...

yeayyy!!!kakak dh dpt IC :)

Alya Maisarah berkata...

Sya dah lebih 30 hari ... bila ajak mak saya mesti dia Akan cakap tak payah buat ....

Noorazian Tajuddin berkata...

Tq yer...
ingt lewat x kna denda...
sib bru lps 3 hari je... huhuhuuu

Noorazian Tajuddin berkata...

Tq yer...
ingt lewat x kna denda...
sib bru lps 3 hari je... huhuhuuu

IBU.FATMA WATI.MALAYSIA TAWAU berkata...

KISAH NYATA.
Ass.Saya IBU Yunu Sara.Dari Kota Surabaya Ingin Berbagi Cerita
dulunya saya pengusaha sukses harta banyak dan kedudukan tinggi tapi semenjak
saya ditipu oleh teman hampir semua aset saya habis,
saya sempat putus asa hampir bunuh diri,tapi saya buka
internet dan menemukan nomor Nyi Pele,saya beranikan diri untuk menghubungi beliau,saya dikasi solusi,
awalnya saya ragu dan tidak percaya,tapi saya coba ikut ritual dari Hyi Pele alhamdulillah sekarang saya dapat modal dan mulai merintis kembali usaha saya,
sekarang saya bisa bayar hutang2 saya di bank Mandiri dan BNI,terimah kasih Nyi,mau seperti saya silahkan hub Nyi
Dimas di nmr 0823-9350-0556 Nyi Pele,ini nyata demi Allah kalau saya bohong,indahnya berbagi,assalamu alaikum.PESUGIHAN NYI PELE

siti nuor berkata...

tadi call ibu saudara nak surat akuan sumpah suruhanjaya sumpah gak..nak dapat mana surat tu..leh type sendiri x..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink