Bingka Cempedak | ! My Lovely Family Blog !



Selasa, 3 Julai 2012

26
Komen

Bingka Cempedak

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 3 Julai 2012@9:00 PG | Filed under
Assalamualaikum. . . . . .

Jgn ingat tajuk tu 'bingka cempedak' aku yg masak ya.
Sebenarnya aku baru jumpa dan rasa tau bingka cempedak nie.
Hari sabtu lepas ada kenduri arwah kat rumah sepupu
hubbyku(anaknya meninggal difahamkan terkena jangkitan
 kencing tikus,baru masuk form 5 budak tu,seminggu sblm tu
sempat juga aku ngan hubby melawat dia kat hospital)
Bahayakan skrg,difahamkan sblm tu dia ada mandi manda
di sg. ngan kwn2nya kat kpg tu,tu yg pelikkan skrg.
Bermacam2 penyakit yg timbul,
klu dulu2 zaman kita main2 kat kpg bukan lg
lebih dr tu,tp alhamdulillah bebas dr penyakit yg camtu.
Tp xleh nak kata jugakan,dulu lain skrg lain,
apalah yg aku tulis nie melalut spi ke situ plk 
pada hal nak cite pasal bingka cempedak je
sebenarnya, hu hu hu. . . . .
Aku baru tahu cempedak pun boleh buat bingka.
Sedapnya bertambah2 aku mkn apatah lg isi
cempedak tu ada yg x hancur sgt jadi menolak2lah
msk dlm tekakku.Nanti nak buat jugalah
sementra ada lg musim cempedak nie.
Tp ada seorang makcik tu ckp bingka nie sedap bila
kita masak pki sabut kelapa ada api atas
dan bawah,cara tradisionallah maksud makcik tu,
aku iyakan aje sambil mulut mkn dan mkn lg.
Nasib baik masa tu org ramai dah blk,aku ngan hubby
saja je nak duduk lama2 lg kat situ.
Insya Allah nak cuba masak  nanti tanya resepi
ngan pakcik google  yea. . . . .



Tu yg sedap ada isi cempedak yg x hancur sgt.Bingka nie saudara2 sepupu hubbyku yg kasi.

26 ulasan:

~ yus ~ berkata...

yus pun tak tahu cempedak boleh di buat bingka rupanya ya Nurul. Nampak sedap tu, bingka biasa pun tak pandai buat, bingka cempedak lagilah fail mcm ni...huhu

Saya Disini berkata...

eh..sy xpernah mkn bingka cempedak..

:: Mrs.Eady :: berkata...

tak pernah rasa bingka cempedak nih...

Yumida berkata...

nyamannya sis..telio mek nangga...kmk plg suka mkn cempedak..tp ya la sitok jarang bejual..

kakcik berkata...

Masakan secara tradisional memang boleh memberikan perisa yang lain kepada makanan. :)

syiela berkata...

tak tau pulak cempedang boleh buat bingka.. tak menahan bila kak nurul cakap menolak nolak ke tekak

mana den nak cari ni hehehhe bukan nak buat ye

Wanieys berkata...

bingka cempedak xpenah mkn lagi klu cempedak grg baru jer smlm makan ihihi

Norzie hany berkata...

First time dengar bingka cempedak.Skg musim cempedak bolehlah cuba buat.

Kazman / Sue berkata...

kencing tikus memang bahaya.... hati2x...

tapi kan bingka cempedak tu mesti sedap kan... tak pernah makan lagi rasanya...

wahida berkata...

tak pernah rasa kak...teringinnya nak rasa...mesti sedap ni...dah la saya suka cempedak...

eMMe berkata...

selalu kite dengar bingka tepung or ubi, ni bingka cempedak ek.. lain dari yg lain, mane nak dpt ek, heee~ takpe la, makan cempedak goreng je la, heeee~

miloais milo berkata...

tak penah makan bingka cempedak...
teringin plak nak rasa....

MamaEma berkata...

tak pernah makan lagi...kalau buat masukkan dalam entry yer..hehehe

ct rahani berkata...

x penah makan lg kak.. nampak macam menarik je nih..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

biasa mkn bingka ubi..cempedak x penah rs lak..cempedak goreng my peberet


mcm kwn sy abg ipar dia kena jangkitan kencing tikus lps minum air tin..ha camno tu..sekarang environment mmg dh x selamat..apa yg boleh kita buat ialah kuatkan antibodi badan

Zie berkata...

lom pernh mkn lg...sedp yer...

ieda berkata...

UISHHH bingka cempedak ..
1st time dgr nie ..
hurmmm ;)

eB berkata...

uish, eB mmg suker kuih bingka, kena lk cempedak. huwaaaaaaaaaaaa... dh menceces la ... kijammmmmm...

ps?: ader lagi ke? ader tapau? hik3

IntaNBerliaN berkata...

bahaya betoi kencing tikus ni kan..

eita berkata...

1st time dengar...

m.u.l.a.n berkata...

dah pernah makan tp isi depa blend kasi agak hancur tapi rasa sgt sedap..

Ujie berkata...

Baru saya tau ni..takleh bayangkn rasanya.

MrS. F!zA berkata...

wowieee bingka cempedak..tk pnh lg jmpa sblm ni..

Masz Sidek berkata...

bok first time juak kmk dengar bingka cempedak kak....

kmk mun ktk dah polah kelak... share2 rasepi ekhhh... :)

izz iizza berkata...

x pernah rasa lagi bingka ni..memang nampak sedap ni..:)

9n0L4 berkata...

tak pernah mkn pun cempedak. ini kan pulak bingka nye. hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink