Jom Kitar Semula..... | ! My Lovely Family Blog !



Jumaat, 13 April 2012

22
Komen

Jom Kitar Semula.....

By Nazayiena Ayiena | Jumaat, 13 April 2012@4:15 PTG | Filed under
Assalamualaikum.....



Kawan-kawan kat rumah ada x mengamalkan kitar semula?
Aku pun ada sikit2 mengamalkan kitar semula dlm rumahku.
Start tahun lepas lg aku kumpul tin2 dan botol2 kat rumah tu
klu dah hbs aku asingkan dgn sampah makanan harian.
Sesuailah kita duduk di Putrajaya nie menyahut kempen
kesedaran kitar semula yang sentiasa dijalankan berterusan 
di sini.Klu dulu setiap hari jumaat akan ada org yg datang mengutip
barang kitar semula nie di kawasan rumahku ini.
Tapi sekarang tgk diorg hanya dtg pd hari jumaat minggu 
pertama sahaja.Klu kita ada letak bahan buangan kitar semula
depan rumah tu diorg(Perbadanan Putrajaya) akan 
replacekan blk plastik utk kita tu.Klu x silap aku plastik biru
 utk kertas2 dan putih utk tin,botol atau plastik.
So jadikan amalan kitar semula nie sebagai satu budaya.

Minggu lepas hubby ada kursus dan membernya cite le
yg dia kena compound RM500 sebab ada terjumpanya
jentik2(x tahu berapa ekor) di dlm kawasan rumahnya.
Jadi dengar je cite hubby aku pun blk keje ptg tu check2lah
kat kwsn rumahku mana tahu ada air yg bertakung.
Beringat sblm kenakan....

Botol2 dan tin yg ku kumpul dlm sebulan.....

Klu kertas plastiknya warna biru.

Setakat nie alhamdulillah xde benda2 yg boleh menakung air dan membolehkan
aedes membiak.Rumput pun dah pjg,klu pjg pun x boleh nanti kena fine PPJ.

22 ulasan:

~ yus ~ berkata...

yus lama juga dah amalkan kitar semula ni. Biasa bila dah banyak hantar sendiri ke pusat pengumpulan tu...

wahida berkata...

saya pun kumpul jugak kak...anak2 pun terikut sama...tak terus buang, masuk dlm beg plastik khas...cukup masa, jual kat kedai recycle tu...

fieda berkata...

wah..cantiknya umah baru dan header dia..rasa mcm nak raya plk..hehehe
mmg kena amalkan kitar semula ni..

Tihara berkata...

cantik rumah awak....bagus recycle ni tp tk ramai yg sedar ttg tu

Acik Erna berkata...

acik biasa kumpulkan dan anak jual..sejak sibongsu dok asrama ni.dah jarang jual...tak de yang panggilakn lorinyang lalu..jadi letak je kat depan..nanti lori sampah ambik..

Marya Yusof berkata...

As salam Kak Nurul,

Selamat berhujung minggu!

Dulu masa kat Msia rajin jgk kitar semula ni, siap jual dptlah singgit dua buat beli jajan... hehee ;)

ieda berkata...

huhuhu kat umah akk jarang minum minuman dlm tin soo memang x der ... kalau botol2 besar tuu lagilah .. so memang x buatlah kitar semula ..
kecuali kertas .. mak aihh memang banyak sbb anak2 punya latihan kat sek ;)

izan mama mia berkata...

izan mmg mengamalkannya..:)

Yumida berkata...

besarnya kwsn umah sis...

dulu masa kecik ske kumpul tin aluminium nih..utk jual

eita berkata...

biasa kat umah..kumpl setempat..
pastu ada lah orang yang cari botol datang ambik...

MulutPayau berkata...

selalunya akak bagi jer kat lori sampah....tak pernah asingpun sampah2 tu...

Masz Sidek berkata...

family kmk pun ngamal kitar semula juak... ;)

Bui Junaidi berkata...

KMK XDA NGAMAL KITAR SEMULA..BUANG SAMPAH IKUT SEDAP RASA JAK..SEMUA DICAMPUR2..

Aju Mohit berkata...

cantiknya rumah akak, besar nmpknya tu, mmg betul kan, mencegah lebih baik dari mengubat kan kak

Salmiza berkata...

amalan yg baik....teuskan k.nurul..

Sy folo jgk...:-)

syiela berkata...

kat area rumah saya ni kak takder tong sampah berasingan. just letak satu tong je untuk semua.tu pun kadang2 berminggu baru datang nak ngutip mcam botol2 tu saya letak je kat belakang rumah nanti akan ada yg datang ambik.rezeki dorang tu.

syiela berkata...

eh2 lupa la pulak cantik la rumah baru kak nurul ni :))

eB ezrin berkata...

lps ader yg dok curik botol2 bagai yg kami kumpul, eB cam mls dh.. dh la sampah2 len disepah2kan... huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... penat la nk kemas sampah balik. hu3

MamaEma berkata...

kena amalkan juga ni...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ berkata...

alamak, masa blajaq dulu ada la masukkan dalam tong kitar semula, kat umah... main bunag je dah.. ish.. ish.. ish (T____T)

salam ukhwah, is follow sini dari blog kak marya (^___^)

Cik FaRiZaM berkata...

keep it up...

sayangi alam sekitar :)

So Shy Lady (SSL) berkata...

kna kompaun rm500 byk tuh...

lakukn apa2 yg patut dmi kslamatn kita skluarga kan. Tu rmh baru nurul kah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink