Kuih Karasku..... | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 29 Mac 2012

16
Komen

Kuih Karasku.....

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 29 Mac 2012@5:16 PTG | Filed under
Assalamualaikum......
Lambat bersiaran hari nie sbb kerja mesti diutamakan ye tax!
Jalan2 rumah kwn pun ada yg sempat dan ada yg blm jengah lg.
Hari nie just entry bergambar je sikit.
Ni mesti kawan2 tahukan kuih apa? Nie kuih karas atau org
kpgku panggil kuih jala,dpt time blk kpg hari tu.
Makcikku yg  kasi ngan aku,dia memang pandai
buat kuih2 tradisional nie.
Nak mkn kuih nie baru rasanya nak cite ngan kwn2.
Aku dpt kuih nie penuh je bekas tu,bila dah spi sini
habis hancur jadi camnie.
Nak tau kenapa sbb aku lupa nak bawa naik atas
kapal terbang,aku msk dlm satu beg bersama ngan
tupperware susu anak,bukak2 susu pun habis
berterabur dlm tu.Alahai cuainya aku....
Jadi mkn ajelah serdak kuih tu.


Kuih karasku.....

Ni plk cite lain,hari minggu tu biasalah ada byk masa dok kat rumah,
Lepas mandikan Izzyan carilah baju dlm almari dan dia
ternampaklah baju yg dia pki nie,baju nie x pernah dia pki lg
sbb baju nie kakak dia yg punya waktu kecil dulu.
Aku memang x nak kasi dia pki sbb tgklah dah senteng sgt
blh nampak pusat dia mcm org xxxx.
Nie pasal kecuaian aku lg le x perasan baju kakak dia 
yg mana dia blh pki.Nie dah terlepas masa nak pki dah...


P/s,Ptg nie nak pegi kedai toilor lg yg kat flat hijau Presint 9 sbb nak tempah baju utk
 kahwin anak kwn hubby 7 hb 4 nie,msk hari nie dah 3 kali pegi situ,mula2 nak
 tanya je sanggup x nak ambil tempahan 2 minggu je masa,smlm ingatkan nak htr kain tu,
tp kedai tu tutup awal pkl ada hal emergency dan ptg nie nak htr harap2 ada bukak
kedai tu.Upah baju RM45 dan extra RM5 utk 2 minggu  siap awal upah potong
 queue dia ckp. Nie semua hubbylah lmbt htr buat baju melayu,sbb kain tu kwn
dia yg kasi dan ada berapa meter aku pun x pasti aku nak potong 4 meter dan
buat takut plk x cukup buat hubby diakan big sikit jadi tunggu punya tunggu
baru dua minngu lps dia htr dia punya dan tinggal ngan aku 3 meter stgh,cukup ke 
nak buat baju kurung,tp toilor yg tpt hubby tu ckp cukup sbb bukak kain tu besar,
jadi kita tunggulah yea.

16 ulasan:

kakcik berkata...

Di kampung kakcik dulu ada makcik yang pakar buat kuih karas. Sekarang semuanya tinggal kenangan semata...

ieda berkata...

aah kuih karas .. kalau disini pun sama ..

alhamdulillah ayah semakin sihat syukur sgt2 .. dia batu karang di saluran buah pingang dan pundi kencing .. ;)

Kakzakie berkata...

Nurul...bila tengok kuih karas tu kalau di Johor banyak dijual di Air Hitam.

Anak dara kecik cepat besar itu yg terlepas pandang nak pakai baju kakak dan senteng. Pakai kat rumah ajelah...

Munnafendy berkata...

kalau kecik2 pakai senteng nampak comel..cute je..tp kalau dah besar2 dok pakai pendek2 lg mmg nampak mcm XXX

qemaishak berkata...

rasa macamana ye kuih karas tu, xingat pernah rasa ke tak huhu..

cekci anak dara pakai baju senteng tu hihi

Tihara berkata...

kuih karas tu sedap tapi jarang2 leh dapat..rasa dia rangup dan halus je masuk dalam mulot..best2 :)

Acik Erna berkata...

kalau 60 inci cukup rasanya..kalau bidang biasa 45 tu.tak tau nak kata...he he..macam le acik ni tukang jahit pulak kan..baju sendiri pun acik tak lepas.

MulutPayau berkata...

kuih karas tu sedap....tapi dah lama tak makan....

amboiii seksi si kecik tu pakai baju senteng...hehehe...

Melor berkata...

pernah makan kuih ni.kakak sulung yg buat. klu x silap asalnya dari melaka.tang baju tu boleh sambung kain kasi labuh sikit. melor selalu buat macam tu hihihi

LYAfrina berkata...

pernah beli... sedap kuih ni...ranggup kalo makan

Edy Zaidi berkata...

habis hancur semua...tp kalau makan dgn nasi pun sedap tu...rangup...hehe

saffiya_aleesya @ echa berkata...

kuih karas ni rangup!! klu makan depan tv memang tak sedar ler boleh habis sebekas kan hahha

fieda berkata...

dah lama tak mkn kuih karas ni..

MamaEma berkata...

sesap makan sambil melayan v..hehehe./..ema pun baru berkesempatan nak BW ni..

sudipVSsenduk berkata...

makan kuih karas hancur pun sedap juga,yg tak bestnya kalau berterabur atas karpet / sofa.. huhuhu

Kalau upah jahit baju $45 tu kira murah sangat di KL ni.

Cho Zila berkata...

kuih karas.. ala la dah lama tak makan.. sedapnyer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink