NUFFNANG

Rabu, 16 November 2011

Buah Kundang......

assalamualaikum..........

Nampak tak nie buah apa?.....seriusly aku baru jumpa
buah nie. Klu org kat Semananjung nie rasanya dah selalu
jumpa buah nie kot......Buah nie ialah buah kundang......
Tapi sblm nie aku ada juga tgk buah kundang yg adik ipar
aku makan masa pregnant tp masa tu aku tgk
buahnya kaler kuning yg dah masak serta bentuk2nya
semua bujur2 bukan macam yg aku
ambil gambar skrg bentuk bulat2.Buah nie boss
kita yg bawa jadi kita bahagilah sorang sikit2.
Bagi yg x pernah mkn buah kundang nie
bau dan rasanya memang rasa mempelamkan....
dan bijinya kaler purple.


Kundang juga dikenali sbgai Kemior merupakan sejenis tumbuhan
yg pokoknya mempunyai getah yg boleh menyebabkan
keradangan sekiranya terkena pd kulit.Buahnya pula
spt buah mempelam kecil.Rasanya masih hingga masam,
sebagai pemecah selera.Biasanya dimakan bersama dgnnya
kulitnya,isinya mempunyai serat yg tinggi sebagaimana
buah mangga.












Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...