Buah Dabai.... | ! My Lovely Family Blog !



Khamis, 22 September 2011

6
Komen

Buah Dabai....

By Nazayiena Ayiena | Khamis, 22 September 2011@4:45 PTG | Filed under
Assalamualaikum.......

Nie cite 2 hari lps....smlm nak update dah gi kursus
spjg hari .Jiran aku baru blk Kuching jadi
dia adalah kasi buah dabai.......tentu ramai
yg x tahu buah dabaikan.....
buah dabai nie aku rasa hanya ada kat S'wak ajelah
terutamanya di Sibu dan Kapit byk. Klu kat Sibu
memang buah nie famaouslah terutamanya
bila musimnya..........musim buah nie sama
dgn musim buah durian......klu ada buah
durian adalah buah nie......sekilo buah nie
dijual lbh kurang RM7 ke atas dan klu
bukan musimnya dan buah ini kita jumpa
kat pasar x pyh tanya harganya kadang2
sampai mencecah RM25 sekilo.
Cara mkn buah dabai nie perlu rendam
dgn air panas sampai lembut,dah lembut
blhlah msk garam dan mkn dgn nasi begitu
aje pun sedap.Ada juga org mkn dgn gula
dan kicap dan aku paling suka mkn macam nie je.....
Buah nie rasanya lemak2...

buah dabai yg dah dicuci

rendam dgn air panas
ni aku gaul gula ngan kicap.......
nyum3x lama dah x mkn buah nie....




6 ulasan:

Edy Zaidi berkata...

macam kurma je

syiela berkata...

tak pernah tau pun ada buah ni.. first time dengar... ala2 buah keriang dot pun ada...

~ yus ~ berkata...

pertama kali dengar dan lihat buah dabai ni nurul.

Sedap ya?

Rasa dia ada macam biji cempedak tu ke?..huhu

Asmara berkata...

kita tau! mmg suka makan, tapi kene balik swak la baru dpt, kdg kirim dgn org yg dtg semenanjung dulu. dah berapa tahun tak makan nih. mmg sedap!

MrS. F!zA berkata...

tk pnh jmpa lh buah ni..hihihi..

Nazayiena berkata...

@Edy Zaidi
Macam je buah kurma tp rasa memang x sama.

@Syiela
Buah keriang tu plk camne ye Syeila,manis ke masam?
Dabai nie rasanya lemak2 gitu.

@Yus
Klu yg x biasa rasa tu mungkin x sedap kot.
Rasanya x samalah dgn biji cempedak.

@Asmara
Selalu blk S'wak ke...klu org Semenanjung yg keje sana
mesti tahu buah nikan.

@MrS.F!ZA
Memanglah Fiza klu sini rasanya memang xde,kat S'wak je kot buah ni ada.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink