Udang goreng Tempoyak | ! My Lovely Family Blog !



Selasa, 5 Julai 2011

3
Komen

Udang goreng Tempoyak

By Nazayiena Ayiena | Selasa, 5 Julai 2011@4:06 PTG | Filed under
Assalamualaikum..............

Ptg nie aku nak share resepi udang goreng tempoyak.
Kawan2 di luar sana pandai x mkm tempoyak?
Aku beli tempoyak nie kat Pasar borong selangor
tempohari waktu beli brg2 nak buat kenduri hari tu.
Bagi kawan2 yg makan tempoyak 2 selain dr masak
gulai tempoyak ikan patin,masak gulai tempoyak dgn
tauge ke dgn pucuk paku atau ubi ke apa lagi yea
resepi yg berasaskan tempoyak nie?
Kalau aku biasanya tempoyak aku goreng je dgn
udang atau pun ikan bilis.

Udang goreng Tempoyak

Bahan2
Tempoyak 3 sudu besar
udang (berapa byk,agak2 sendirilah)
bawang merah,putih
7 biji cili hidup
garam
gula
minyak utk menumis

cara2 membuatnya
udang dibersihkan buang kulit.bawang merah dan
putih ditumbuk bersama dgn cili hidup.
Panaskan minyak dan tumis bahan2 yg ditumbuk
tadi,dah naik bau masukkan tempoyak,goreng lama
sikit kemudian masukkan garam,gula dan
penambah perisa jika nak serta udang.
Bila tempoyak tu dah mula melekat kat kuali
dah kira nak masak le tu.Rasa cukup masin dan
manisnya kemudian blhlah tutup api.

tadaa.........dah masak,nyum nyum nyum...





3 ulasan:

Edy Zaidi berkata...

aduiii...lapar terus...huhu

MrS. F!zA berkata...

nampak selera! kita tk mkn tempoyak..

kak ina kl berkata...

nasib baik tak suka makan tempoyak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink