Mak maafkan Ina..... | ! My Lovely Family Blog !



Isnin, 25 Julai 2011

6
Komen

Mak maafkan Ina.....

By Nazayiena Ayiena | Isnin, 25 Julai 2011@4:47 PTG | Filed under
Assalamualaikum.............

Baca tajuk cam bunyi cerpen jekan.....kawan2 semua mesti respect aku x pandai
menulis cerpenkan.....memang betul pun bacalah kebykkan n3 aku semuanya
pdk2......memang ketandusan idea betul........
citenya camni....kisah ari minggu smlm....minggu nie aku blk kpg,dah blk kpg
2 doklah rumah mak mentua........ smlm biasanya hubby aku sempat beli lauk
awal pagi dan mak mentua aku sempatlah masak sblm dia gi kenduri kahwin
kul 12 tghri....tp hr 2 dah lambat jadi dia ckplah x sempat nak masak dan nak
masak blk dr kenduri kahwin nanti............jadi hubbyku ckplah xpe nanti Ina(
nama panggilanku di rumah) yg masak.......aku dgr diam jelah.....nak masak apa ye....
(bukan senang nak masak utk mak mentua dan ipar duai.....klu masak
utk suami dan anak2 2 dah biasalah.....aku klu blk kpg bukannya ada masak
semuannya mak mentua masak......jadi mak mentua aku suruhlah anaknya
beli ikan tenggiri dan nanti ina masak asam pedas ........) dlm hatiku sengaja
ke org tua nie nak test asam pedas yg aku masak..........maklumlah org Melaka
kan terkenal dgn masak asam pedasnya...........selama nie mana ada mak
mentuaku rasa masak asam pedas yg aku masak..........jadi aku tanyalah
dia nak masak asam pedas ikan tenggiri tu masuk rempah kari x? dia cakaplah
masukkan rempah kurma..........ok, cubalah nanti kata dlm hatiku...blk hubby dr
pasar xde ikan tinggiri dia beli ayam,udang,sotong dan ikan merah..............
dlm hati nie berkata selamat x masak asam pedas ikan tenggiri.........
hehehehe jadi aku masaklah apa yg aku fikir boleh masak dgn confidentnya............

Malas nak cite pjg,ayam aku masak merah je......ikan merah aku masak sup
(khas utk si kakak yg sakit mulut lg....ulcer) sotong aku goreng tepung je......
Klu aku goreng sotong biasanya aku goreng pki tepung jagung atau kanji.....
jadi aku selongkarlah kabinet dapur mak mentua cari tepung jagung.....xde
jumpa yg ada hanya tepung patato(tulis kat penutup botol) jadi aku pki jelah
tepung 2.....baru sikit aku ltk, sotong dah jadi merah......x blh jadi nie, kenapa
sotongku kaler merah,nanti takut lak org nak mkm....jadi last2 aku pkilah tepung gandum...........ok juge rasanya...........

Part nak masak sup plk......ikan merah tu hubby x suruh org jual ikan tu
ptong sekali ikan,hanya buang sisik je.....jadi aku ptglah sendiri...........cari2
pisau besar ada jumpa......tp ptg kena ketuk pisau tu guna anak lesung
batu atas pisau 2......sbb takut tetak berulang2 kali kang hancur plk ikan tu........
dah dua kali ptg.......tup2 alamak.....patah mak mentua aku punya anak lesung
batu..........camne nie.......ahhh lantaklah,blh pki lg bhgn yg pjg sblhnya 2.......
dlm hati camne nak beritahu dgn mak mentuaku nanti....dahlah aku nie berat
mulut sikit........ tu le cite aku........"minta maaflah mak,maafkan Ina.....baru je
suruh sekali masak dah hbs pecah brg2"........klu selalu disuruh masak di rumah
mak mentua ntah apa lg barang yg lain musnah........hehehehe

Last2 masak juga apa menu yg aku nak masak............dah mlm baru aku
beritahu mak mentua aku telah patahkan anak lesung batunya..........
apa dia ckap................xpe,benda memang dah lama nak patah tunggu
masanye je..............(baik x mak mentua aku.........) x tahu dlm hati.........
tp ku fikir mak mentua org yg menyimpan dlm hati..............

Itu jelah sempat aku tulis ptg nie...........kawan2 di luar sana mesti ada
pengalaman masak-memasak dgn mak mentua niekan........
Aku bersyukur sbb mak mentuaku bukan org yg cerewet dan juga
bukan org yg suka berleter...................


tgklah anak lesung patah 2 aku kerjakan....



ayam masak merah....
sotong goreng jadi merah coz pki tepung patato....

tambahan menu....



6 ulasan:

MrS. F!zA berkata...

pergghh meleleh tgk menu..smpai patah lesung tu..jrg benar dgr lesung batu leh patah..hihi

Edy Zaidi berkata...

amboi...ganas betul ni..sampai terbelah dua anak lesung tu...ni masak ke bersilat?huhu

~ yus ~ berkata...

mesti cuak gak tu, sampai patah anak lesung batu tu ya...hihi

yus biasa gak mil suruh masak bila dia kuar time waktu masak...

Nazayiena berkata...

@MrS. F!zA
tulah menu yg dpt disediakan sampai patah anak lesung batu 2.....

Nazayiena berkata...

@Edy Zaidi
kak Nurul masak sambil bersilatlah nie....pki perisai takut kena minyak.....goreng sotongkan minyak dia merecik2....anak lesung 2 patah sebab ganas sgt.....hehehe

Nazayiena berkata...

@~Yus~
Yelah Yus.....masa tu fikir camne nak beritahu nanti ngan mak mentua.....
Yus rasanya dah biasa masak kat rumah mak mentua....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink