Belajar masak nasi......... | ! My Lovely Family Blog !



Isnin, 4 Julai 2011

0
Komen

Belajar masak nasi.........

By Nazayiena Ayiena | Isnin, 4 Julai 2011@4:41 PTG | Filed under
Assalamualaikum.............
Ptg nie aku nak cite sikit pasal masak nasi nie.....rasanya semua org pandai
masak nasi kot.....cuma nasi tu lembik ke atau terlalu keras ye tak?
Kawan2 di luar sana masak nasi start umur berapa ye dah pandai masak
nasi?........klu aku pun dah x ingat bila pandai masak nasik tp yg aku ingat
dr sklh rendah dah kena masak............

Bagi ibu2 di luar sana rasa2nya perlu x kita train anak pompuan utk masa
nasi dr kecik lg(maksudnya sklh rendah)......? aku rasa perlu coz aku skrg
dah ada anak pompuan darjah 4 sulung lg 2.....wlpun aku rasa perlu tp rasanya
spi skrg aku x b'kesempatan nak lg nak beri tunjuk ajar anakku itu....(bukannya
x ada kesempatan tp mungkin aku rasa time aku nak masak nak cepat aje 2 le
sbbnya sampai skrg blm lg beri tunjuk ajar anakku itu......sampailah suatu hari
bila aku pegi keja hubby cuti coz nak kemas rumah(waktu nak buat kenduri
tempohari)suruh anakku memasak nasi.....hubby tanya dia dah pandai x msk nasi,
dia ckpllah pandai sbb ada tgk mama masak nasi.........
jadi hubby testlah dia.............tahu x macam mana dia masak nasi.....hehehehe
gelak dulu,ckp pandai.....anakku cucilah beras macam biasa pas tu lap2lah
periuk 2 dan tekan suiz on......lbh kurang stgh jam kemudian hubby jenguklah
tgk nasi 2...nak tahu apa jadi.......rupa2nya anakku cuci je beras pas 2 dia buang
semua air sampai kering terus masak,hubby ckp mula2 dia tgk anakku siap
sukat air tu dgn jarinnya fikir dia tahu masak jadi hubby biar jelah dia buat.....
Tgk2 nasi x masak,nak masak camne x msk air,jadi hubby masuklah air dan
nasib baiklah beras 2 blh masak lg jadi nasi,klu keras je x blh masak2......

Itulah sedikit kisah anak pompuanku mula2 nak belajar masak nasi...........


mula2 tgk cuci beras ok je....
nasi yg dimasak tanpa air........

ni le org yg masak nasi tu....




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT 2013 ALL RIGHT RESERVED BY My Lovely Family Blog wink